FANDOM

Plac Małachowskiego (nr 2)

Kamienica Edwarda Raczyńskiego (2014)

Zabytek
nr w rej.
706
Plac Malachowskiego

Kamienica Edwarda Raczyńskiego (2009)

Pl. Małachowskiego (nr 2, narożnik)

Zdobienie narożnika

Pl. Małachowskiego (nr 2, tablica)

Tablica pamiątkowa

Kamienica Edwarda Raczyńskiego (znana także jako Kamienica Krasińskich albo Kamienica Heurichowska) – modernistyczna kamienica zlokalizowana w Śródmieściu, przy placu Małachowskiego 2 (alternatywny adres Mazowiecka 20).

HistoriaEdytuj

Początkowo w tym miejscu znajdowała się wybudowana w 1848 roku według projektu Franciszka Marii Lanciego kamienica Krasińskich, powstała na terenie ogrodów pałacu Czapskich. Od 1901 roku mieściła się tutaj pierwsza warszawska świecka szkoła żeńska, założona w 1862 roku przez Annę Jasieńską – jej istnienie upamiętnia umieszczona na budynku tablica pamiątkowa. Kamienicę rozebrano w 1907 roku w związku z przygotowywaniem terenu pod budowę nowej kamienicy.

Nową kamienicę Edwarda Raczyńskiego wybudowano w latach 1907-1910 według projektu Jana Heuricha młodszego i Artura Göbla dla mieszkającego w pobliskim pałacu Czapskich Edwarda Raczyńskiego z przeznaczeniem na umieszczenie tam zbiorów bibliotecznych i artystycznych rodziny Krasińskich, znanych jako Biblioteka Ordynacji Krasińskich. Tę jednak umieszczono ostatecznie na ulicy Okólnik, a kamienicę przeznaczono na ekskluzywną kamienicę dochodową ze sklepami w przyziemiu. Od 1911 roku dalej działała tutaj szkoła żeńska, prowadzona przez Janinę Tymińską, w tym samym roku otwarto tutaj sklep fabryki mebli Z. Szczerbińskiego, którego wnętrza zaprojektował Edward Trojanowski. Kamienica została spalona w 1939 roku, podczas okupacji budynek był siedzibą niemieckiego Arbeitsamtu. Kamienicę odbudowano w latach 1948-1949 według projektu Bohdana Pniewskiego dla Ministerstwa Poczty i Telegrafów. W wyniku przebudowy dodano skrzydło od strony ulicy Traugutta, zamurowano także witryny sklepowe na parterze i pierwszym piętrze. Potem było tu Ministerstwo Łączności oraz siedziba główna Poczty Polskiej. W 1965 roku wpisano ją do rejestru zabytków.

W 2008 roku kamienicę za 100 mln złotych zakupiła firma deweloperska Dom Development z zamiarem przebudowania kamienicy, by umieścić w niej apartamentowiec. Na posesji miało powstać nowe skrzydło od strony ulicy Traugutta, a zabytkowy front miał zostać odrestaurowany. Zaplanowano przywrócenie m.in. znajdujących się przed wojną witryn sklepowych. W budynku znalazłoby się 56 apartamentów, a prace według projektu Hermanowicz Rewski MWH Architekci miały rozpocząć się latem 2010 roku. Prace jednak nie ruszyły, a deweloper sprzedał kamienicę za 95 mln złotych firmie Hochtief Development Polska, który planuje przebudować budynek na luksusowy biurowiec – w grudniu 2011 roku otrzymała pozwolenie na budowę i rozpoczęła prace. W ramach prac ma również powstać nowe skrzydło od strony ul. Traugutta, którego architektura będzie nowoczesna, ale korespondującą z zabytkowym budynkiem. Budowa powinna zakończyć się pod koniec 2013 roku.

CiekawostkiEdytuj

GaleriaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię