Fandom

Warszawikia

Kamienica Ciepła 3

5356 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Zabytek.png
nr w rej.
9245
Ciepła (nr 3).JPG

Kamienica nr 3

Ciepła (budynek nr 3, kapliczka).JPG

Kapliczka w podwórku

Ciepła (nr 3, tablica).JPG

Tablica upamiętniająca Ignacego J. Skorupkę

52° 14.018' N 20° 59.808' E

Kamienica przy Ciepłej 3 – zabytkowa kamienica położona na Mirowie w dzielnicy Wola, przy ul. Ciepłej 3. Jest to jedyna przedwojenna kamienica zachowana przy ul. Ciepłej.

OpisEdytuj

Kamienica powstała w 1881[1] roku i początkowo składała się jedynie z budynku frontowego oraz oficyny północnej, w podwórku znajdowały się ponadto zabudowania gospodarcze i ogród. W tej kamienicy 31 lipca 1893 roku na świat przyszedł Ignacy Skorupka, ksiądz, wsławiony potem podczas bitwy warszawskiej 1920 roku. Kamienica została w 1910[1] roku rozbudowana o nowe oficyny, które otoczyły całe podwórko. Kamienica nie została zniszczona podczas II wojny światowej, podczas okupacji odsłonięta północna ściana szczytowa była przez pewien czas granicą getta.

Po wojnie kamienica została przekształcona w dom komunalny i zaniedbana zaczęła powoli popadać w ruinę. W 2010 roku nad ostatnim zachowanym przy ul. Ciepłej budynkiem stanęło widmo wyburzenia, gdyż dzielnica uznała, że kamienicy grozi zawalenie, i zaczęła wysiedlać jej mieszkańców. Z tą decyzją nie zgodzili się jednak lokatorzy, podkreślając, że kamienica była niedawno remontowana: wymieniono dach i instalacje, doprowadzono centralne ogrzewanie. Z opinią urzędników nie zgodzili się także varsavianiści z ZOK z Januszem Sujeckim na czele, zaczęto podejrzewać, że urząd dzielnicy chce sprzedać kamienicę deweloperom pod budowę wieżowców (nawet 180-metrowego budynku) lub apartamentowców – wskazywać na to ma też fakt, że ludzie wyprowadzają się także z całkiem nowego budynku przy ul. Pereca 1a, który przylega od zachodu do ścian szczytowych kamienicy.

W obronie budynku stanęli nie tylko obrońcy zabytków z Zespołu Opiekunów Kulturowego Dziedzictwa Warszawy, argumentując konieczność jego ocalenia poprzez osobę ks. Ignacego Skorupki, który urodził się w tym budynku, jak również Żydowski Instytut Historyczny. Przekonywał on, że kamienica stanowi jeden z ostatnich zachowanych budynków na terenie dawnego getta. Rozpoczęto nawet starania o wpis budynku do rejestru zabytków, choć wojewódzki konserwator zabytków odrzucił te propozycje – uznał on, że jest to typowy przykład XIX-wiecznej kamienicy czynszowej, dodatkowo wyabstrahowanej od współczesnego kontekstu urbanistycznego, tę decyzję zawetował jednak generalny konserwator zabytków oraz społecznicy. W tej sytuacji dzielnica gotowa była przeznaczyć budynek do zachowania, jednak w przyszłości znalazłby się one między dwoma wysokościowcami – w miejscu kamienicy przy ul. Twardej 28 oraz w na rogu ul. Pereca. Ostatecznie jednak w rejestrze zabytków znalazła się jedynie elewacja frontowa kamienicy i tylko ona powinna zostać zachowana.

Kamienica jest trzypiętrowa, jednopodwórzowa o układzie zamkniętym, na fasadzie jest umieszczona tablica upamiętniająca księdza Ignacego Skorupkę, który urodził się i mieszkał w tym domu. Tablica przedstawia kształtem bieg Wisły w rejonie Warszawy i została zaprojektowana przez Andrzeja Gawlikowskiego. W podwórku znajduje się także kapliczka. Na podwórku tej kamienicy nagrano pierwszą z czterech scen do wideoklipu piosenki Bo tutaj jest jak jest Pawła Kukiza i Jana Borysewicza. W 2016 roku kamienica została wpisana do rejestru zabytków[2].

PrzypisyEdytuj

  1. 1,0 1,1 Protest przed urzędem, blog.zw.com.pl/zabytki/, 11.08.2010
  2. Kamienica przy rondzie ONZ trafiła do rejestru zabytków. TVN Warszawa, 13 marca 2016

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię