Fandom

Warszawikia

Kabaty

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy osiedla i obszaru MSI. Zobacz też: Stare Kabaty oraz stacja metra Kabaty.
Kabaty MSI.png

Kabaty na tle Ursynowa według MSI

Kabaty.JPG

Typowa zabudowa Kabat

Kabaty - część Ursynowa, położona w rejonie ulic Ustronie, Stryjeńskich, Przy Bażantarni, Jeżewskiego i Gąsek. Granicę na południu wyznacza Las Kabacki.

HistoriaEdytuj

Jezewskiego, KEN (kamien pamiatkowy,).JPG

Kamień pamiątkowy upamiętniający rycerza Andrzeja Ciołka

Kabaty-old.jpg

Pozostałość po wsi Kabaty - gospodarstwo przy ul. Nowoursynowskiej

Pierwsza wzmianka o Kabatach pochodzi z 1386 roku, nazwa pochodzi od słowa "kabat", czyli określenia kurtki lub płaszcza[1]. Wieś Kabaty położona na malowniczej, pociętej jarami skarpie Ursynowskiej - fragmencie skarpy wiślanej, była własnością Andrzeja Ciołka z Żelechowa, chorążego płockiego, i otrzymała prawo chełmińskie od księcia Janusza I. Do XVI w. była własnością rodziny Ciołków, a w 1580 roku liczyła 4 łany (ok. 70 hektarów). W XVII wieku Kabaty przeszły na własność rodziny Piekarskich.

W 1656 roku wieś została zniszczona w czasie najazdu szwedzkiego. W 1721 roku Kabaty kupiła Elżbieta Sieniawska z Lubomirskich od Mikołaja Dunina Szpota i włączyła do dóbr wilanowskich. Nowa właścicielka wsi nakazała ochronę Lasu Kabackiego, więc drewno na potrzeby budowy nowego dworku i chłopskich chałup, sprowadzano w 1726 roku z dóbr właścicielki z Nieporętu.

W Słowniku Geograficznym Królestwa Polskiego z 1892 roku znajduje się informacja na temat Kabat[2]. Są opisane jako:

Quote-alpha.png
Wieś, pow. warszawski, gm. Wilanów [od 1864 r.], par. Powsin. Leży na południe od Natolina. W 1827 r. było tu 17 dm [domów] i 177 mk [mieszkań]; obecnie [w 1892 roku] ma 33 dm

W 1905 roku w Kabatach było 38 domów i 319 mieszkańców, w 1921 - 9 domów, 397 mieszkańców. Po pierwszej wojnie w rozparcelowanym leśnictwie Kabaty powstało podmiejskie letnisko (8 domów i 61 mieszkań). W 1951 roku zostały przyłączone wraz z Ursynowem do Warszawy.

WspółczesnośćEdytuj

Kabaty (osiedle).JPG

Osiedle Kabaty (2015)

Współczesne dzieje Kabat rozpoczynają się około roku 1989, kiedy zasiedlono pierwsze bloki przy ul. Rosoła. Domów i mieszkańców na tych terenach stopniowo przybywało. Od drugiej połowy lat 90. możemy mówić o prawdziwej eksplozji demograficznej. W ciągu następnych 10 lat nastąpił intensywny rozwój zabudowy mieszkaniowej. Dziś tereny określane mianem Kabat liczą szacunkowo ok. 20-25 tysięcy mieszkańców. Na terenie Kabat znajduje się parafia św. Ojca Pio. Obecnie Kabaty obejmują również częściowo tereny należące do dawnego folwarku i wsi Moczydło oraz osiedla Stare Kabaty.

Od 7 kwietnia 1995 roku, na Kabatach rozpoczyna się trasa linii metra M1 - znajdują się tu pierwsza stacja metra Kabaty oraz stacja techniczno-postojowa.

GaleriaEdytuj

Zobacz teżEdytuj

Przypisy Edytuj

  1. Bartłomiej Dąbal: Kabaty, jakich nie znacie, wogole.net, 26 września 2015
  2. Słownik Geograficzny Królestwa Polskiego, Tom XII (Szlurpkiszki – Warłynka) z 1892 r., dostęp: 03.05.2015

Obszary Ursynowa wg Miejskiego Systemu Informacji

DąbrówkaGrabówJeziorki PołudnioweJeziorki PółnocneKabatyNatolinPyryTeren Wydzielony Rezerwat "Las Kabacki"Skarpa PowsińskaStary ImielinStary SłużewUrsynów CentrumUrsynów PółnocnyWyczółki

W sieci Wikii

Losuj Wikię