FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej. Zobacz też: K (linia tramwajowa) oraz K (model tramwaju).

Klinia autobusowa, która istniała w latach 1938-1939, 1945-1949 oraz 1967-1993 początkowo jako zwykła, potem jako pospieszna, i kursowała w ostatnim etapie swojego istnienia z Bemowa na Olszynkę.

HistoriaEdytuj

Po raz pierwszy autobusy linii zwykłej "K" wyjechały na ulice miasta 16 sierpnia 1938 roku, kiedy to połączyła ona plac Szembeka wzdłuż Grochowskiej, al. Waszyngtona, al. Poniatowskiego i Alei Jerozolimskich ze skrzyżowaniem Nowego Światu z Alejami Jerozolimskimi. Linia kursowała do 6 września 1939 roku, kiedy to zawieszono jej kursowanie w związku z nasilającymi się bombardowaniami miasta, a potem już jej nie reaktywowano.

W ramach tużpowojennej próby odbudowy transportu linię "K" uruchomiono 26 maja 1945 roku jako linię okresowa zwykłą, kursującą na trasie z Kawęczyńskiej-Bazyliki przez Kawęczyńską, Ząbkowską, Targową, aleję Zieleniecką i Francuską z placem Przymierza. Linia kursowała tylko w dni powszednie w określonych godzinach i była przeznaczona jedynie dla pracowników wybranych instytucji państwowych – pasażerowie mieli obowiązek okazania konduktorowi legitymacji. Po uruchomieniu 20 czerwca 1945 roku pierwszej linii tramwajowej 1 trasę skrócono do odcinka Aleja ZielenieckaPlac Przymierza, a następnie w lipcu skierowano przez Okrzei, most wysokowodny, Tamkę i Chmielną na skrzyżowanie Brackiej z Chmielną.

Fatalny stan taboru i spowodowane nim liczne wypadki przyczyniły się do zawieszenia linii po trzech dniach od skierowania jej do Śródmieścia, 26 lipca 1945 roku. Linię "K" reaktywowano 21 lutego 1946 roku na trasie z ulicy Młynarskiej przez Wolską, Działdowską, Górczewską i Księcia Janusza na Koło. Istniała tak do 15 kwietnia 1946 roku, czyli do momentu uruchomienia wzdłuż ulicy Obozowej linii 16. Ostatni epizod linii "K" w latach 40. XX wieku miał miejsce od 16 maja 1948 do 14 maja 1949 roku, kiedy to linia połączyła okolice Pomnika Kopernika z placem Szembeka przez most Poniatowskiego, al. Waszyngtona i Grochowską. Potem przekształcono ją w linię 103.

Linia "K" powróciła na trasę jako linia pospieszna (miały one ograniczoną liczbę przystanków i specjalną taryfę) dnia 2 stycznia 1967 roku i połączyła pętlę Deotymy przez Górczewską, Towarową, Aleje Jerozolimskie, most Poniatowskiego i Francuską z pętlą Wersalska. Przechodziła liczne korekty trasy, jedna z nich w 1972 roku skierowała ją wzdłuż Brazylijskiej i Międzynarodowej na pętlę Zwycięzców.

Linia "K" przeszła dużą reorganizację 23 lipca 1974 roku, kiedy to skierowano ją na całkowicie nową trasę z Nowych Górc przez Górczewską, aleję Rewolucji Październikowej, Grójecką, Trasę Łazienkowską, Wiatraczną i Szaserów na pętlę przy Osiedlu Młodych. W 1975 roku przedłużono jej bieg przez Chłopickiego na Olszynkę, a w 1979 roku przez Powstańców Śląskich i Człuchowską na Osiedle Lazurowa. Potem trasę linii jeszcze kilkukrotnie korygowano, wydłużając ją także na Stare Bemowo.

Linia uległa likwidacji 1 października 1993 roku w wyniku przekształcenia w linię 523. Przez długi czas uchodziła za kultową linię, należała do najszybszych, nie musząc trzymać się bardzo dokładnego rozkładu jazdy.

Ostatnia trasaEdytuj

z dnia 30 września 1993

UliceEdytuj

OlszynkaChłopickiegoSzaserówWiatracznaal. Stanów Zjednoczonych (powrót: ZakoleWiatraczna) – al. Stanów Zjednoczonychmost Berlingaal. Armii Ludowejal. NiepodległościChałubińskiegoAleje JerozolimskieGrójeckaKopińskaNowo-KopińskaAleje Jerozolimskieal. Prymasa TysiącleciaWolskaElekcyjnaGórczewska (powrót: Górczewskaal. Prymasa Tysiąclecia) – GórczewskaPowstańców ŚląskichRadiowaBemowo

Z Nocy Muzeów 2016:

Plac DefiladMarszałkowskaAleje Jerozolimskie (powrót: Aleje JerozolimskieEmilii PlaterŚwiętokrzyskaMarszałkowska) – Brackapl. Trzech KrzyżyKsiążęca (powrót: KsiążęcaNowy ŚwiatAleje Jerozolimskie) – LudnaSolecDobraMariensztat (powrót: MariensztatDobraNowy ZjazdWybrzeże KościuszkowskieKarowaDobra)

Przystanki Edytuj

K1 Olszynka
S Osiedle Młodych
S Szpital MON
S Wiatraczna
S Przyczółek Grochowski
S Międzynarodowa
S Saska
S Plac Na Rozdrożu
S Marszałkowska
S Nowowiejska
S Dworzec Centralny
S Plac Zawiszy
S Plac Narutowicza
S Hala Kopińska
S Dworzec Zachodni
S PKP Kasprzaka
S Wolska
S Ciołka
S Góralska
S Górce
S Radiowa
S Kino Bemowo
K2 Bemowo

Linki zewnętrzneEdytuj

Linie autobusowe przyspieszone i pospieszne ZTM

Linie przyspieszone: 500501502503504507509511512514516517518519520521522523525527
Zlikwidowane linie przyspieszone: 483505506508510513515524575
Zlikwidowane linie pospieszne: ABCDEFHJKLMPPowsinRSTU

Linie autobusowe w latach 1929-1949

Linie miejskie: AA-bisBCC-kreśloneDEFF-kreśloneGHH-kreśloneIKLŁMNOPRR-kreśloneSTUVWW-kreśloneWKXYZ
Inne sieci autobusowe: Społeczna Komunikacja AutobusowaWydział Komunikacji Pomocniczej EKD