Fandom

Warszawikia

Jezioro Balaton

5356 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy jeziora. Zobacz też: Ulica Balaton.
Park Nad Balatonem.JPG

Jezioro Balaton

Bltn bloki.jpg

Widok na bloki na ul. Bohaterewicza

Jezioro Balaton – sztuczny zalew położony między ulicami Kapelanów Armii Krajowej, a Abrahama, na terenie parku Nad Balatonem obok Osiedla Gocław-Orlik.

Pierwszy akwen w tym miejscu powstał około 1925 roku ze spiętrzenia wód Kanału Gocławskiego, był dłuższy i wyglądał inaczej. Z czasem został zaniedbany, odrodził się około 1975 roku przez pogłębienie wykopów pod budynki, które miały powstać wzdłuż kanału Gocławskiego, jednak przesączająca się z kanału do zagłębienia woda uniemożliwiła budowę trzech budynków. Dziś jezioro zajmuje powierzchnię 2,64 hektara, posiada połączenie poprzez kanał Gocławski, jezioro Gocławskie i kanał Wystawowy z systemem wodnym Parku Skaryszewskiego. Nazwa Balaton pochodzi od nazwy największego jeziora Węgier, u południowych podnóży Lasu Bakońskiego.

W 2008 roku nad Balatonem powstały zdjęcia do filmu Wojna Polsko–Ruska ze scenami festynu. W grudniu 2009 roku rozpoczęto tworzenie parku wokół jeziora, zaprojektowano w nim kaskadę wodną, estradę, altany, ułatwienia dla wędkarzy oraz Pomnik Kota Niezależnego (odsłonięty 29 maja 2011 roku). Renowacja, której łączny koszt wyniósł około 9 mln złotych, zakończyła się 7 listopada 2010 roku. We wrześniu 2010 roku otaczający jezioro teren zielony otrzymał nazwę Park Nad Balatonem.

Linki zewnętrzneEdytuj

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię