FANDOM

Dziekonski

Józef Pius Dziekoński

Józef Pius Dziekoński (ur. 5 maja 1844 w Płocku, zm. 4 lutego 1927 w Warszawie) - architekt, jeden z głównych przedstawicieli historyzmu w polskiej architekturze. Na fali poszukiwań tzw. stylu narodowego stworzył styl wiślano-bałtycki.

W 1866 roku skończył Szkołę Sztuk Pięknych w Warszawie, następnie wstąpił do Cesarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, gdzie w 1871 roku zdobył stopień architekta klasy III. W 1902 roku uzyskał tytuł akademika. Był współzałożycielem Towarzystwa Opieki nad Zabytkami Przeszłości. Przez pewien czas był docentem historii architektury średniowiecznej na Politechnice Warszawskiej, był też pierwszym dziekanem (1915-1917) wydziału architektury na tej uczelni. W 1919 roku został doktorem honoris causa Politechniki Lwowskiej.

Zaprojektował około 240 budynków, w tym 60 kościołów, spośród realizacji poza Warszawą należy wymienić katedrę Wniebowzięcia NMP w Białymstoku, kościół św. Jana Chrzciciela w Tczowie oraz kościół św. Katarzyny w Grybowie. Pisał artykuły do wielu pism, takich jak Przegląd techniczny czy Inżynieria i budownictwo, wydał też Monografię kościoła parafialnego w Będkowie.

Projekty w WarszawieEdytuj

Kosciol-najsw-zbawiciela

Kościół Najświętszego Zbawiciela

03918v

Kościół św. Aleksandra po rozbudowie

Linki zewnętrzneEdytuj

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię