Fandom

Warszawikia

Hotel Europejski

5356 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Krakowskie Przedmieście (nr 13).JPG

Hotel Europejski

Zabytek.png
nr w rej.
211
Krakowskie Przedmieście (nr 13, przebudowa-.JPG

Hotel Europejski w przebudowie (04.2015)

Hotel Europejski – tymczasowo nieczynny hotel położony przy Krakowskim Przedmieściu 13.

Hotel otwarty został 1 stycznia 1857 roku. Po zniszczeniach II wojny światowej przedwojenni właściciele uruchomili restaurację i rozpoczęli remont budynku, jednak w 1948 roku hotel zajęło Ministerstwo Obrony Narodowej i dokończyło odbudowę budynku z przeznaczeniem na akademię wojskową. Po adaptacji wnętrz ponownie otwarty został 2 lipca 1962 jako hotel Orbisu. W 1965 roku zagrał tu koncert słynny w USA i Europie Zachodniej The Golden Gate Quartet. Zamknięty 1 lipca 2005 roku trafił w ręce spadkobierców.

Zbudowany w latach 18551878 według projektu Henryka i Leandra Marconich. Uznawany wówczas za najbardziej luksusowy w Warszawie. Obecnie nieczynny, choć przeznaczony do remontu, to plany jego rozpoczęcia pojawiły się dopiero we wrześniu 2010 roku. Początkowo inwestor chciał znacznie zmienić poddasze budynku, z czym nie zgodzili się konserwatorzy zabytków i historycy sztuki. Ostatecznie budynek zostanie nadbudowany o poddasze tak, że różnicy nie będzie widać z poziomu ulicy.[1] – prace rozpoczęły się w 2013 roku i mają zakończyć się w 2015 roku.

CiekawostkiEdytuj

  • W jednym z odcinków serialu Zmiennicy, prezes Gonshorek (Jerzy Przybylski) poszukuje hotelu taksówką 1313. Zastępujący wówczas Kasię (Ewa Błaszczyk), Marian (Marcel Szytenchlem) nieznający miasta błądzi wraz z prezesem po różnych zakątkach miasta.

PrzypisyEdytuj

  1. "Europejski" do remontu, tvnwarszawa.pl, 28.09.2010

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię