FANDOM

Img038
Historia Warszawy

do XV wieku
w XVI wieku
w XVII wieku
w XVIII wieku
w XIX wieku
w XX wieku
w XXI wieku

Warszawa w XXI wieku – współcześnie Warszawa podąża w kierunku nowoczesnej europejskiej metropolii. Rozwijana jest komunikacja miejska, ukończono budowę I linii metra oraz rozpoczęto budowę II linii, wyznaczono pierwsze linie SKM, zwiększono liczbę linii autobusowych i tramwajowych, jednocześnie ułatwiając im poruszanie się dzięki buspasom oraz wydzielaniu torowisk tam, gdzie jeszcze ich nie było, np. na moście Śląsko-Dąbrowskim.

Rozwija się sieć ścieżek rowerowych, remontowano są dawne układy komunikacyjne i budowane nowe trasy, w tym Południowa Obwodnica Warszawy.

Ustawa WarszawskaEdytuj

Warzawa podzial 2002

Podział administracyjny Warszawy od 2002 roku

Zobacz więcej w artykule: Ustawa warszawska.

Wprowadzona w 2002 roku "ustawa warszawska" ustanowiła funkcjonujący do dzisiaj podział administracyjny, zniosła istniejące wcześniej gminy i ustanowiła w Warszawie jeden organizm miejski na prawach powiatu miejskiego zarządzanego przez Radę Miasta. Miasto podzielono też na 18 dzielnic, zarządzanych przez rady dzielnic.

MetroEdytuj

Zobacz więcej w artykule: Metro.

Linia M1Edytuj

Pw2-01

Stacja metra Plac Wilsona

Metro Świętokrzyska (wejście)

Stacja metra Świętokrzyska

W 2001 roku powstały stacje metra Świętokrzyska i Ratusz. Kolejne stacje oddawano w dość równych odstępach czasu: w 2003 roku gotowa była stacja Dworzec Gdański, w 2005 roku stacja Plac Wilsona, a w 2006 roku stacja Marymont. Ze względu jednak na brak torów odstawczych i opóźnienie w budowie kolejnych stacji pomiędzy dwoma ostatnimi stacjami przez kilkanaście miesięcy kursował jedynie pociąg wahadłowy.

Po kilkumiesięcznym opóźnieniu związanym z osiadaniem tunelu w ciągu podziemnej rzeki w kwietniu 2008 roku otwarto ostatecznie stacją Słodowiec, co umożliwiło przywrócenie kursowania liniowego na całej trasie. Ostatnie trzy stacje na Bielanach były już wówczas w zaawansowanej budowie, prowadzonej metodą odkrywkową. Prace zakończono we wrześniu, natomiast oficjalnie otwarcie trzech ostatnich stacji – Stare Bielany, Wawrzyszew oraz Młociny – miało miejsce 25 października 2008 roku. W ten sposób po ponad dwudziestu pięciu latach udało się ukończyć budowę pierwszej linii metra, nie licząc jedynie dwóch niezrealizowanych stacji – Plac Konstytucji i Muranów. W 2011 roku Metro Warszawskie otrzymało podczas odbywającej się w Mediolanie konferencji MetroRail 2011 nagrodę dla najlepiej udoskonalanego metra na świecie.

Linia M2Edytuj

C-12 Nowy Świat-Uniwersytet (stacja)

Stacja metra Nowy Świat-Uniwersytet

Rondo Daszynskiego (wejscie)

Stacja metra Rondo Daszyńskiego

Pierwsze prace przygotowawcze rozpoczęto w kwietniu 2010 roku, a pełny projekt centralnego odcinka II linii metra gotowy był w sierpniu – wówczas też podjęto pierwsze prace przy budowie stacji Rondo Daszyńskiego. W czerwcu rozpoczęto pierwsze odbiory techniczne oraz po raz pierwszy testowo tunelami przejechały pociągi, całą trasę pociąg pokonał 11 września a oficjalny przejazd dla urzędników i dziennikarzy miał miejsce 28 września

Przedłużające się odbiory techniczne nie pozwoliły na jednoznaczne ustalenie terminu oddania do użytku II linii metra – najpierw mówiło się, że nastąpi to 14 marca, potem ten termin przesunięto na weekend 7 i 8 marca. Po pożarze Mostu Łazienkowskiego nasiliły się pytania o otwarcie II linii metra, jednak miasto podkreśliło, że nie będzie naciskać na nadzór budowlany, aby przyspieszyło odbiory stacji – ostatecznie odbiory zakończono 25 lutego. Następnie wagony metra musiały przejechać w tunelach pięć tysięcy kilometrów, gdyż taki wymóg postawił Instytut Kolejnictwa, na co potrzeba było kolejnych kilku dni, ten wymóg udało się wypełnić 5 marca.

Centralny odcinek II linii metra (Rondo DaszyńskiegoDworzec Wileński) udało się otworzyć 8 marca 2015 roku, a pierwszy pociąg wyjechał na trasę o 9:40

Mistrzostwa EuropyEdytuj

Zobacz więcej w artykule: Mistrzostwa Europy w piłce nożnej 2012.
Stadion Narodowy

Stadion Narodowy

Warszawa została ogłoszona gospodarzem mistrzostw w 2007 roku. Wśród polskich miast-gospodarzy znalazł się także Poznań, Gdańsk oraz Wrocław, a wśród ukraińskich Kijów, Lwów, Donieck oraz Charków.

W związku z mistrzostwami przeprowadzono dodatkowe inwestycje, które mają ułatwić mieszkańcom oraz kibicom poruszanie się po mieście oraz poprawić wizerunek Warszawy w oczach odwiedzających. W bezpośrednim otoczeniu Stadionu wyremontowana została stacja kolejowa Warszawa Stadion, torowisko tramwajowe w al. Zielenieckiej, ul. Wybrzeże Szczecińskie oraz Rondo Waszyngtona z przejściami podziemnymi. Lifting przeszły także chodniki wokół stadionu oraz na Moście Poniatowskiego, a także elementy małej architektury w pobliskim Parku Skaryszewskim.

W centrum wyremontowany został Dworzec Centralny wraz z otaczającymi go galeriami podziemnymi oraz chodnikami – pojawiła się nowa informacja pasażerska, sklepy, kioski i butiki. Wyremontowana została ul. Emilii Plater oraz chodniki wzdłuż Alej Jerozolimskich. Na Lotnisku Chopina uruchomiono linię kolejową łączącą centrum miasta z umieszczoną w podziemiach portu lotniczego stacją Warszawa Lotnisko Chopina.

Szczyt NATO na Stadionie NarodowymEdytuj

Szczyt NATO w Warszawie 2016 (01)

W 2016 r. na Stadionie Narodowym odbył się szczyt NATO, w którym wzięli udział przedstawiciele państw członkowskich oraz spoza wspólnoty – m.in. prezydent Polski Andrzej Duda, prezydent USA Barack Obama i kanclerz Niemiec Angela Merkel, a także sekretarz generalny NATO Jens Stoltenberg.

Spowodowało to liczne objazdy, zmiany w komunikacji miejskiej, wprowadzenie stref, gdzie zakazane było parkowanie, w promieniu 100 km od miasta zakazano lotów prywatnymi samolotami. Obszar wokół stadionu został wyłączony całkowicie z ruchu, nawet pieszego. Organizację tej imprezy uznano za sukces, a przyznanie Warszawie tej imprezy jako wielkie wyróżnienie dla kraju. Podczas szczytu nie zanotowano żadnych poważniejszych incydentów.

Zobacz teżEdytuj

Pomóż nam rozbudować ten artykuł!

Img038