Fandom

Warszawikia

Herb

Przekierowano z Herb miasta

5337 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

POL Warszawa COA.svg
Syrenka Hala Mirowska.JPG

Syrenka na Hali Mirowskiej

Syrenka Sala Posiedzeń Sejmu.JPG

Syrenka sejmowa

Herb Warszawy (zwany potocznie Syrenką) – symbol miasta, jego obecna wersja została po konkursie w 1938 roku. Został przywrócony w 1990 roku, po zmianach dokonanych w okresie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, kiedy herb nie miał korony, a Syrena miała rozpuszczone włosy.

Herb przedstawia kobietę z rybim ogonem, na czerwonym tle, która wznosi szablę w prawej ręce i trzyma w lewym ręku okrągłą tarczę. Włosy, szabla i tarcza są złote. Nad tarczą herbową znajduje się korona królewska.

Historia Edytuj

Najstarsza istniejąca pieczęć herbowa miasta pochodzi z roku 1390 i przedstawia zwierzę z ptasimi łapami i smoczym tułowiem pokrytym łuskami. Górna część ciała jest popiersiem męskim, głowa jest nakryta hełmem, a w rękach miecz i tarcza. Na pieczęci Starej Warszawy z 1459 roku widnieje już postać pół-gryfa, pół kobiety.

W XVI wieku w herbie Warszawy tułów męski zastąpiono kobiecym, hełm znikł z głowy, za to u bioder pojawiły się smocze skrzydła i jaszczurczy ogon. Pierwsza syrena (kobieta-ryba) z mieczem i tarczą pojawiła się w 1622.

Najsłynniejsze warszawskie Syrenki Edytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

GaleriaEdytuj

Zobacz też Edytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię