Fandom

Warszawikia

Gucin Gaj

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja1 Udostępnij
Zabytek.png
nr w rej.
A-790
Gucin Gaj – dawny ogród-pomnik, zlokalizowany u podnóża skarpy wiślanej i kościoła św. Katarzyny na Starym Służewie w dzielnicy Ursynów, współcześnie zarośnięty i pozbawiony większości walorów.

Ogród założony w latach 1817-1821 przez Aleksandrę z Lubomirskich Potocką, żonę właściciela WilanowaStanisława Kostki Potockiego. W ten sposób chciała ona uczcić pamięć męża i jego brata Ignacego. Położono w nim okolicznościowe kamienie, wzniesiono obeliski i sarkofag. Drzewa w Gaju w hołdzie braciom Potockim posadzili m. in. Julian Ursyn Niemcewicz, Tadeusz Mostowski, Adam Czartoryski, Stanisław Staszic, Zygmunt Vogel, Samuel Bogumił Linde i inni. Nazwę Gucin nadał Stanisław Kostka Potocki (na cześć swego wnuka Augusta) urządzając na Służewie w 1817 roku swoją letnią siedzibę. Oprócz pałacyku (przebudowanego z XVIII-wiecznego "Domu Wojewodziny") istniał piękny sad i ogród spacerowy na wzgórzu.

Zaniedbany w drugiej połowie XIX wieku, uległ kompletnej dewastacji w latach ostatniej wojny. Ocalałe dwa pomniki w postaci sarkofagu i obelisku z urną przeniesiono w 1963 roku do parku w Wilanowie. Ogród 12 listopada 2007 roku został wpisany do rejestru zabytków. W 2011 roku pojawiła się inicjatywa odtworzenia gaju z założeniem upamiętnienia w nim ofiar katastrofy smoleńskiej, miałoby tam się znaleźć 96 drzew poświęconych ofiarom katastrofy oraz sarkofagi i obeliski nawiązujące do dawnego wystroju parku. Magistrat gotów jest sfinansować jedynie nasadzenia drzew.

Dalsze przeznaczenie terenu ma warunkować przygotowywany obecnie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

ŹródłoEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię