Wikia

Wszystko o Warszawie

Grób Nieznanego Żołnierza

Dyskusja0
4420stron na Warszawikii
Grob Nieznanego Zolnierza01

Grób Nieznanego Żołnierza

Zabytek

511/2, 511/3

Grób Nieznanego Żołnierza od strony Ogrodu Saskiego

Uroczysta zmiana warty honorowej przed Grobem Nieznanego Żołnierza

Uroczysta zmiana warty honorowej

Grób Nieznanego Żołnierza – grób-pomnik położony na placu marszałka Józefa Piłsudskiego. Ideą warszawskiego Grobu Nieznanego Żołnierza jest oddanie hołdu wszystkim, którzy poświęcili życie za ojczyznę. Grób zaliczany jest do narodowych imponderabiliów, symbolizujących największe poświęcenie

Pomysł oddania hołdu poległym w walkach nieznanym żołnierzom narodził się bezpośrednio po I wojnie światowej we Francji. Pierwszy na świecie Grób Nieznanego Żołnierza powstał w Paryżu w 1920 roku. Upamiętnia on 1,5 mln żołnierzy poległych w latach 1914-1918. Równolegle z Francją utworzenie miejsca hołdu bezimiennym żołnierzom miało miejsce w Wielkiej Brytanii.

W Polsce pierwsze inicjatywy mające na celu stworzenie miejsca upamiętniającego poległych miały miejsce w 1921. Grób Nieznanego Żołnierza w Warszawie powstał jednak ostatecznie w 1925 pod kolumnadą Pałacu Saskiego. 2 listopada tego roku do grobu złożono zwłoki bezimiennego żołnierza, sprowadzone podczas specjalnej ceremonii ze Lwowa.

Pod koniec II wojny światowej grób uległ poważnemu uszkodzeniu w wyniku wysadzenia w powietrze, wkrótce został odbudowany i ponownie odsłonięty w 1946 roku. Obecnie stanowi trójarkadowy fragment ocalałej kolumnady Pałacu Saskiego. W latach 1990-1991 wystrój grobu częściowo zmieniono. Wiosną i latem 2010 roku przeprowadzony został remont grobu, którego koszt wyniósł około 450 tysięcy złotych. Podczas prac wykonano także system iluminujący grób składający się z 68 lamp LED oraz 12 tradycyjnych reflektorów[1].

Przed Grobem Nieznanego Żołnierza całorocznie, przez 24 godziny na dobę, pełni wartę honorową dwuosobowy posterunek żołnierzy z Batalionu Reprezentacyjnego Wojska Polskiego. W każdą niedzielę o godz. 12.00 przed Grobem odbywa się ceremonia uroczystej zmiana warty.

GaleriaEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Grób Nieznanego Żołnierza zaświecił na nowo po remoncie, gazeta.pl, 14.10.2010

Linki zewnętrzne Edytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię