FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy obszaru MSI. Zobacz też: Gocławek (przystanek) i Gocławek Wschodni (przystanek).
Fragment parku

Park Jana Szypowskiego "Leśnika"

Goclawek MSI

Gocławek, obszar MSI

Gocławek – Obszar MSI o tej wadliwej, czyniącej chaos nazwie obejmuje znaczną część Grochowa ograniczony ulicami Zamieniecką i Chłopickiego, linią kolejową nadwiślańską (do Otwocka) od północy, ulicą Marsa i Ostrobramską od wschodu i południa. Niezbędne jest ujednoznacznienie.

W rzeczywistości dzielnica Gocławek, której powinien w przybliżeniu odpowiadać obszar MSI) na pograniczu dzielnic administracyjnych Praga Południe i Wawer ograniczony kanałem między ulicami Olszynki Grochowskiej i Biskupią, linią kolejową nadwiślańską (do Otwocka), Marsa, Okularową, Korkową, rondem Mościckiego i Ostrobramską. Kończy się tu ulica Grochowska. Centrum Gocławka jest rondo Mościckiego. Folwark Gocławek I zajmował także tereny obecnego rezerwatu. oraz za linia ul. Ostrobramskiej. Tak więc pozostała część Gocławka znajduje się w obszarze MSI Marysin Wawerski.

Zabudowa Gocławka jest typowa dla przedmieścia wielkiego miasta, najstarsze budynki pamiętają okres powstania listopadowego, dominuje zabudowa wielorodzinna. Na terenie Gocławka znajdują się zabytki przyrodnicze i architektoniczne

25 lutego 1831 r. Grochów I (czyli Mały) był terenem bitwy grochowskiej. M. in. wymieniana w literaturze droga ku karczmie Wygoda rozpoczynająca się w Grochowie I to dzisiejsze ulice Styrska i Pabianicka. Upamiętniają to ulice Bitwy Grochowskiej i Olszynki Grochowskiej.

W roku 1925 na Grochów I (Mały) ,do nowej granicy miasta z 1916 r., określonej "między Grochowem I, a Gocławkiem" doprowadzono tramwaj. Pętli nadano - dla wskazania kierunku - nazwę Gocławek. Spowodowało to nieuzasadnioną ekspansję tej nazwy, której skrajną formę widać w MSI.

W 1957 r. uruchomiono na linii otwockiej, przy ówczesnym przejeździe ulicy Korkowej, przystanek kolejowy ruchu lokalnego o prawidłowej nazwie Warszawa Gocławek. Od niej zaczyna się rozdział na tory dalekobieżne i lokalne na średnicowej linii kolejowej. M. in. prowadzi tędy linia kolei miejskiej S1 do Otwocka.

:W roku XXI w. powstała w odległości kilkuset metrów od stacji kolejowej pętla autobusowa Gocławek Wschodni. Określenie "wschodni" jest w stosunku do niewłaściwej nazwy pętli tramwajowej, choć w stosunku do właściwie nazwanej stacji kolejowej jest na zachód. Należy się spodziewać stworzenia tu węzła przesiadkowego: przesunięcia stacji pod wiadukt ulicy Marsa oraz dosunięcia do niej wspomnianej pętli autobusowej

Na skutek wadliwego nazwania dzielnicy i obszaru MSI słynny dworek (Grochowa I z podziału Poniatowskich, Grochowa Małego, dóbr Grochów Dwór) znalazł się "na Pradze i Gocławku" co nie jest prawdą. Dworek został wybudowany z inicjatywy prymasa Michała Poniatowskiego, Później był własnością rodziny Osterloffów. Stanisław Wyspiański w sztuce Warszawianka napisanej w Paryżu podczas umieścił w pałacyku kwaterę główną Józefa Chłopickiego podczas bitwy grochowskiej. Od tego pochodzi nazwa ulicy Kwatery Głównej. Z tej przyczyny w rocznicę bitwy grochowskiej w 1961 r. Szkole podstawowej i Liceum nr 47 na Grochowie Wielkim nadano imię Wyspiańskiego. Jest to nieprawda - to miejsce znajdowało się zbyt blisko głównego pola bitwy. Dziś w dworku działa szkoła muzyczna. Wokół Dworku rozciągał się zawsze park. Obecnie to park Leśnika.

Park położony jest w okolicach Dworka Grochowskiego. Jerzy Wierzbicki tak opisywał park: W starym parku otaczającym dworek subtelne i wyczulone ucho jest jeszcze zdolne usłyszeć śpiew tamtych dni i rżenie koni, a badawcze oko wyłowi z porannej mgły wyłaniające się, pochylone szeregi bohaterskiego 4. pułku piechoty.

Po II wojnie światowej park nosił imię 13 września 1944 r. (data wejścia frontu na teren Warszawy wschodniej w czasie Powstania i wysadzenia mostów przez Niemców).

W parku zostały złożone resztki cokołu zniszczonego przez Niemców pomnika lotnika z pl. Unii Lubelskiej. Elementy stąd zostały wykorzystane jako pomniki na terenie Warszawy. M. in. na Grochowie Wielkim - pomnik wszystkich grenadierów na rogu alei Stanów Zjednoczonych i ulicy Grenadierów. oraz w miejscach upadku samolotów z pomocą dla Powstania na Woli i Okęciu. Pergola (zdjęcie) była zbudowana przy użyciu żydowskich macew i rozebrano ją po odkryciu tego.

GaleriaEdytuj

Obszary Pragi Południe wg Miejskiego Systemu Informacji

GocławGocławekGrochówKamionekOlszynka GrochowskaSaska Kępa