Fandom

Warszawikia

Gocławek

5430 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja1 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy obszaru MSI. Zobacz też: Gocławek (przystanek) i Gocławek Wschodni (przystanek).
Fragment parku.jpg

Park Jana Szypowskiego "Leśnika"

Goclawek MSI.jpg

Gocławek, obszar MSI

Gocławek – obszar Pragi Południe, wchodzi w jej skład od 1924 r. Ograniczony ulicami Zamieniecką i Chłopickiego, linią kolejową do Otwocka od północy, ulicą Marsa i Ostobramską od wschodu i południa.

Zabudowa Gocławka jest typowa dla przedmieścia wielkiego miasta, najstarsze budynki pamiętają okres powstania listopadowego, dominuje zabudowa wielorodzinna i wysokoblokowa. Na terenie Gocławka znajdują się zabytki przyrodnicze i architektoniczne:

Park położony jest w okolicach Dworka Grochowskiego. Jerzy Wierzbicki tak opisywał park: W starym parku otaczającym dworek subtelne i wyczulone ucho jest jeszcze zdolne usłyszeć śpiew tamtych dni i rżenie koni, a badawcze oko wyłowi z porannej mgły wyłaniające się, pochylone szeregi bohaterskiego 4. pułku piechoty.

Dworek został wybudowany z inicjatywy prymasa Michała Poniatowskiego, podczas bitwy grochowskiej był kwaterą Józefa Chłopickiego. Dziś w dworku działa szkoła muzyczna.

Od 1925 r. wzdłuż ulicy Grochowskiej na kraniec Gocławek biegnie trasa tramwajowa. Po osiedlu poruszają się także autobusy.

GaleriaEdytuj

Obszary Pragi Południe wg Miejskiego Systemu Informacji

GocławGocławekGrochówKamionekOlszynka GrochowskaSaska Kępa

W sieci Wikii

Losuj Wikię