FANDOM

PU wejscie

Park Ujazdowski

Franciszek Szanior (ur. 1853; zm. 1945) – ogrodnik, architekt krajobrazu, projektant wielu założeń parkowych.

Franciszek Szanior studiował w paryskiej Szkole Hodowli Drzew, potem praktykował w warszawskim Ogrodzie Botanicznym i Pomologicznym. W swoich pracach wzorował się głównie na angielskich parkach krajobrazowych. W 1879 roku wraz z Edmundem Jankowskim założył specjalistyczne czasopismo ogrodnicze Ogrodnik Polski.

Franciszek Szanior opracował wiele projektów parków, w Warszawie przygotował projekty Parku Ujazdowskiego (1893-1896) i Parku Skaryszewskiego (1906-1922) oraz projekty przekomponowania Ogrodu Saskiego oraz Ogrodu Krasińskich. Przygotowywał także koncepcje zieleni dla większych obiektów, na przykład dla II Wystawy Higienicznej (która odbyła się w 1896 roku w rejonie dzisiejszego pl. Politechniki) czy dla toru wyścigów konnych na Służewcu. Zaprojektował także otoczenie pomnika Mikołaja Kopernika (1894). Poza Warszawą zaprojektował między innymi parki we Włocławku, Ostrowcu Świętokrzyskim, Ciechocinku, Kaliszu czy Oblęgorku.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię