Wikia

Warszawikia

Fort V Włochy

Dyskusja4
4509stron na Warszawikii
Disambig
Ten artykuł dotyczy fortu. Zobacz też: Włochy (dzielnica).
Zabytek

483/10

Fort V Włochy

Fragment koszar szyjowych fortu V. Stan murów jest całkiem dobry, jak na opuszczony obiekt.

Fort V "Włochy" - piąty z kolei fort pierścienia zewnętrznego Twierdzy Warszawa, położony przy ulicy Dojazdowej we Włochach. Obecnie do Fortu można również dojechać ulicą Na Krańcu.

Fort został wzniesiony w latach 80. XIX w. na planie pięcioboku. Jego zadaniem była osłona linii Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej oraz podejść do Warszawy od zachodu. Umocnienie nie wyróżniało się niczym na tle innych fortów twierdzy Warszawa. Jest dwuwałowym fortem z dwoma czołami i kaponierami na styku czół oraz czół i barków. Posiada kaponiery osłaniające suchą fosę. Główny obiekt zaplecza stanowiły koszary szyjowe, istniejące po dzień dzisiejszy. W ramach modernizacji twierdzy w forcie powstał jeden wał główny o szerokim na 30 m przedpiersiu; ceglane kaponiery zastąpiono wtedy betonowymi. W szyi powstała osłonięta ziemnym dziełem potężna kaponiera szyjowa. W 1909 roku, podczas likwidacji twierdzy Warszawa, wysadzono wszystkie kaponiery.

Fort zachował się w dobrym stanie. Jest częściowo zajęty przez cmentarz. Wciąż istnieją koszary i ruiny kaponier. W planach jest zabudowa terenu fortu obiektami kulturalnymi i sportowymi, prace nad drugim etapem mają mieć miejsce w 2014 roku.

Linki zewnętrzneEdytuj

Fortyfikacje Twierdzy Warszawa

CytadelaBateria NadbrzeżnaFort SiergiejaFort GieorgijaFort PawłaFort AleksiejaFort WładimiraFort Śliwickiego
Forty: PWW-SzczaSzczaSzcza-MMM-CzeCze
IIIIIAIIIIVVVIVIIVIIAVIIIIXXXIXIAXIIXIIAXIIIXIVXIVAKawęczynWawer

W sieci Wikii

Losuj Wikię