FANDOM

Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy fortu. Zobacz też: Okęcie (osiedle) i Port lotniczy Okęcie.
Zabytek.png
nr w rej.
A-13
Fort-vi-okecie.jpg

Zalana fosa fortu

Fort-vi-okecie (2).jpg

Ruiny betonowej kaponiery

Fort VI "Okęcie" - szósty z kolei fort pierścienia zewnętrznego Twierdzy Warszawa, położony przy ulicy Lipowczana 6 we Włochach.

Fort, wzniesiony w latach 80. XIX w., miał za zadanie obronę szosy Krakowskiej (obecnie alei Krakowskiej). Zaplanowany został na planie pięcioboku z dwoma czołami i suchą fosą, bronioną przez kaponiery. Wskutek uszkodzenia systemu odwadniającego rowy z czasem wypełniły się wodą. Główny obiekt zaplecza stanowiły ceglane koszary szyjowe. Modernizacja twierdzy dała fortowi nowe, betonowe kaponiery i bardzo rzadką w fortyfikacjach Warszawy kaponierę przeciwskarpową przed czołem fortu. U styku barków z czołami wzniesiono lekkie, jednoosobowe schrony bojowe. Kaponiery fortu zostały wysadzone w 1909 roku, w ramach likwidacji Twierdzy Warszawa.

Po wojnie fort zajmowało Wojsko Polskie. 14 marca 1980 roku na terenie fortu rozbił się samolot pasażerski Ił-62 "Mikołaj Kopernik" - w jego katastrofie zginęło 87 osób, w tym znana piosenkarka Anna Jantar. Dziś ulica prowadząca do fortu nosi imię pilota tego samolotu - Pawła Lipowczana. Obecnie teren fortu zajmowany jest przez prywatnego właściciela. Otaczają go ogródki działkowe "Forty Leonidasa".

Fort został wpisany do rejestru zabytków 8 czerwca 1999 roku.

Linki zewnętrzneEdytuj

Fortyfikacje Twierdzy Warszawa

CytadelaBateria NadbrzeżnaFort SiergiejaFort GieorgijaFort PawłaFort AleksiejaFort WładimiraFort Śliwickiego
Forty: PWW-SzczaSzczaSzcza-MMM-CzeCze
IIIIIAIIIIVVVIVIIVIIAVIIIIXXXIXIAXIIXIIAXIIIXIVXIVAKawęczynWawer

W sieci Wikii

Losuj Wikię