Fandom

Warszawikia

Fort IV Chrzanów

5356 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy fortu. Zobacz też: Fort Chrzanów (osiedle), Chrzanów (obszar MSI) i Chrzanów (stacja metra).
Zabytek.png
nr w rej.
A-739
Fort IV.jpg

Koszary fortu

Fort IV "Chrzanów" - czwarty z kolei fort pierścienia zewnętrznego Twierdzy Warszawa, położony przy ulicy Kopalnianej na Bemowie.

Fort został wzniesiony w 1883-1890 na planie pięcioboku. Jego zadaniem była obrona szosy i linii kolejowej prowadzących w kierunku Poznania. Stanowi typowe umocnienie z dwoma czołami, suchą fosą, ceglanymi koszarami, czołową kaponierą do obrony fosy i dwoma barkowymi półkaponierami. W szyi fortu znajduje się duża kaponiera przeznaczona do ostrzału międzypól, osłonięta ziemnym rawelinem. Fort ma około 400 metrów szerokości i 200 głębokości, nie licząc kaponiery szyjowej.

W ramach likwidacji twierdzy w 1909 roku, zniszczono część umocnień. W 1939 roku trwały w oparciu o niego walki 360. pułku piechoty. Po wojnie mieściła się tu przetwórnia mięsa, później obiekt przejęło wojsko. Obecnie fort jest opuszczony. Na jego terenie planowano budowę skateparku, jednak z braku funduszy projekt umorzono. Na terenie szyi fortu powstało osiedle mieszkaniowe Fort Chrzanów, docelowo koszary i pomieszczenia fortu mają zostać przekształcone w centrum konferencyjno-hotelowe.

Fort jest wpisany do rejestru zabytków.

Linki zewnętrzneEdytuj

Fortyfikacje Twierdzy Warszawa

CytadelaBateria NadbrzeżnaFort SiergiejaFort GieorgijaFort PawłaFort AleksiejaFort WładimiraFort Śliwickiego
Forty: PWW-SzczaSzczaSzcza-MMM-CzeCze
IIIIIAIIIIVVVIVIIVIIAVIIIIXXXIXIAXIIXIIAXIIIXIVXIVAKawęczynWawer

W sieci Wikii

Losuj Wikię