Fandom

Warszawikia

Fort II Wawrzyszew

5385 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Zabytek.png
nr w rej.
1560-A
Fort-ii-wawrzyszew.jpg

Koszary fortu

Fort-ii-wawrzyszew (2).jpg

Nadbudówka przy koszarach

Fort II "Wawrzyszew" - drugi z kolei fort pierścienia zewnętrznego Twierdzy Warszawa, położony przy ulicy Kalinowej Łąki na Bielanach.

Szeroki na około 400 metrów fort został wzniesiony w latach 80. XIX w. z zadaniem zamknięcia luki pomiędzy terenami leśnymi Puszczy Kampinoskiej a Wisłą. Jest budowlą nieregularną, co stanowi rzadkość wśród ówczesnej fortyfikacji rosyjskiej na ziemiach polskich. Na jego kształt wpłynęło niekorzystne ukształtowanie terenu. Fort miał około 400 metrów szerokości u podstawy oraz około 250 metrów głębokości, otoczony był mokrą fosą. Czoło i prawy bark były bronione z dwóch wałów: jeden przeznaczony był dla artylerii, drugi dla piechoty; dla obrony lewego barku fort posiadał półkaponierę. Główny obiekt zaplecza stanowiły ceglane koszary o długości około 130 metrów, zakończone na obydwu krańcach nadbudówkami. Szyi broniła duża kaponiera, osłonięta charakterystycznym dziełem ziemnym o narysie małego bastionu. W szyi fortu, już poza obrębem rowów, wzniesiono niewielki schron amunicyjny.

W czasie modernizacji twierdzy rozbudowano układ ziemny fortu. W ramach jej likwidacji w 1909 roku został rozbrojony i częściowo rozebrany, dziś zachował się jednak w doskonałym stanie - w jego szyi mieszczą się obecnie warsztaty i magazyny, natomiast część czołową wykorzystuje ośrodek wypoczynkowy. W 1993 roku fort został wpisany do rejestru zabytków.

Linki zewnętrzneEdytuj

Fortyfikacje Twierdzy Warszawa

CytadelaBateria NadbrzeżnaFort SiergiejaFort GieorgijaFort PawłaFort AleksiejaFort WładimiraFort Śliwickiego
Forty: PWW-SzczaSzczaSzcza-MMM-CzeCze
IIIIIAIIIIVVVIVIIVIIAVIIIIXXXIXIAXIIXIIAXIIIXIVXIVAKawęczynWawer

W sieci Wikii

Losuj Wikię