FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy fortu. Zobacz też: Fort Radiowo (przystanek) i Fort Radiowo (obszar MSI).
TCR Babice

Fort IIA Radiowo w okresie międzywojennym

Fort IIA

Wjazd na teren fortu

Fort IIA "Radiowo" - jedyny wybudowany z czterech planowanych fortów, które miały dodatkowo wzmacniać zachodni fragment Twierdzy Warszawa, wysunięty przed linię pierścienia zewnętrznego. Położony jest przy ulicy Radiowej na Bemowie.

Fort został wzniesiony w latach 80. XIX w. na planie sześcioboku z dwoma czołami i dwoma barkami. U styku czół wzniesiono rawelin osłaniający kaponierę czołową. Mimo, że fort otacza szeroka fosa (tzw. Fosa Babicka), posiada on kaponiery: czołową i barkowe. Jest to nietypowe rozwiązanie, gdyż rowy forteczne zazwyczaj bronione były z wałów. Wjazd do fortu wyjątkowo odbywa się przez bramę w prawym barku.

Gdy w 1909 roku likwidowano Twierdzę Warszawa, w forcie Radiowo nie dokonano poważnych wyburzeń. Do dziś w dobrym stanie zachowała się większość elementów fortu, m. in. stalowy most nad fosą. Od 1922 roku obok fortu znajdowała się Transatlantycka Centrala Radiotelegraficzna, zniszczona przez Niemców w styczniu 1945 roku. W 1939 roku fortu broniły oddziały 3 batalionu 26 pułku piechoty mjra Jacka Decowskiego. Opanowany został po krwawych walkach w nocy z 25 na 26 września.

Od zakończenia wojny po dzień dzisiejszy fort zajmuje Wojsko Polskie, co czyni go niedostępnym dla zwiedzających.

Linki zewnętrzneEdytuj

Fortyfikacje Twierdzy Warszawa

CytadelaBateria NadbrzeżnaFort SiergiejaFort GieorgijaFort PawłaFort AleksiejaFort WładimiraFort Śliwickiego
Forty: PWW-SzczaSzczaSzcza-MMM-CzeCze
IIIIIAIIIIVVVIVIIVIIAVIIIIXXXIXIAXIIXIIAXIIIXIVXIVAKawęczynWawer

W sieci Wikii

Losuj Wikię