FANDOM

Pomnik św. Nepomucena (plac Trzech Krzyży).JPG

Figura św. Jana Nepomucena na placu Trzech Krzyży (figura przed renowacją)

Zabytek.png
nr w rej.
590
Pl. Trzech Krzyży (figura, krzyże).JPG

Figura św. Jana Nepomucena oraz dwa złote krzyże

Figura św. Jana Nepomucena na placu Trzech Krzyży – figura przedstawiająca św. Jana Nepomucena, umieszczona w Śródmieściu, pośrodku pl. Trzech Krzyży. Trzymany w ręku przez Nepomucena krzyż jest zarazem trzecim "tytułowym" krzyżem z nazwy placu.

Początkowo w tym miejscu znajdował się trzeci złoty krzyż, który jednak uległ zniszczeniu najpewniej w 1752 roku – w jego miejscu w 1756 roku (choć niektóre źródła podają 1752 rok) ustawiona została obecna piaskowcowa figura św. Jana Nepomucena, wykonana przez Jana Jerzego Plerscha z inicjatywy marszałka wielkiego koronnego Franciszka Bielińskiego w akcie podziękowania za udaną akcję brukowania i kanalizowania ulic, prowadzoną przez założoną przez Bielińskiego Komisję Brukową. Sam święty Jan Nepomucen był także uważany za patrona dróg i w tym miejscu upamiętnił udaną akcję poprawy jakości polskich dróg.

W 1852 roku figura została odnowiona przez mieszkańców wdzięcznych za uratowanie od epidemii cholery, w latach 1897-1900 wymieniono zwietrzały cokół pomnika, a w 1996 roku figurę w całości wyremontowano. Kolejną renowację przeprowadzono w październiku i listopadzie 2013 roku, figurę oczyszczono ze smolistego nalotu za pomocą promieni lasera, prace bez zdejmowanie figura z postumentu wykonał Międzyuczelniany Instytut Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię