Fandom

Warszawikia

Figura św. Jana Nepomucena na Senatorskiej

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Zabytek.png
nr w rej.
531
Senatorska (Pomnik św. Jana Nepomucena).JPG

Figura św. Jana Nepomucena na Senatorskiej – figura przedstawiająca św. Jana Nepomucena, umieszczona w Śródmieściu, przed budynkiem przy ul. Senatorskiej 40.

Figura pochodzi z 1733 roku i jest dziełem Giovanniego Liverottiego (a nie jak się powszechnie sądzi Giovanniego Cieverottiego) i została ufundowana przez marszałka wielkiego koronnego Józefa Wandalina Mniszcha oraz jego żonę Konstancję z Tarłów. Figura została początkowo ustawiona przed bramą do pałacu Mniszchów, w pobliżu dawnych wałów zygmuntowskich. Jan Nepomucen, będąc także patronem wyruszających w podróż, żegnał wychodzących wzdłuż Senatorskiej z Warszawy wędrowców.

W późniejszym okresie figura została przeniesiona we współczesne miejsce. W 2004 roku figura została wyremontowana, a podczas prac odkryto ołowianą tabliczkę fundacyjną ukrytą w cokole. Dzięki niej udało się ostatecznie ustalić, że figura pochodzi z 1733 (a nie z 1731 roku) i jest dziełem Giovanniego Liverottiego. Autorstwo Giovanniego Cieverottiego podaje umieszczona na cokole inskrypcja.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię