Fandom

Warszawikia

E-4

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
E-4 Czas jazdy (min):
min – max
10 – 12
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 10-- minut
E-4 Światowida.jpg

Autobus MAN Lion's City G na linii E-4 na ulicy Światowida (2015)

Światowida (autobus E-4).JPG

E-4nieistniejąca linia autobusowa ekspresowa, która kursowała jednokierunkowo na trasie z Tarchomina na Metro Młociny. Linię obsługiwał ajent ITS Michalczewski.

HistoriaEdytuj

Linia powstała w 1994 roku i łączyła Plac Konstytucji z pętlą Tarchomin-Światowida na rozbudowującym się Tarchominie. Rok później jej trasę przedłużono do nowej, choć tymczasowej pętli Nowodwory w rejonie ul. Stefanika, oraz do Metra Politechnika w celu usprawnienia połączeń z nowo otwartą stacją metra. Linia stała się tym samym linią dowozową metra. W 1999 roku po uruchomieniu linii 508 łączącej Nowodwory z Dworcem Zachodnim linię E-4 skrócono do krańca Tarchomin w rejonie ulicy Ćmielowskiej, jednak po dwóch latach, gdy skrócono trasę linii do Bielańskiej w ramach otwarcia przedłużenia metra do stacji Ratusz, linię ponownie wydłużono na Nowodwory, tym razem do nowej zbiorczej pętli. W miarę otwierania kolejnych odcinków metra linię skracano - w 2004 do Dworca Gdańskiego, rok później do Placu Wilsona, a w 2008 roku do pętli Metro Marymont.

1 września 2008 zdecydowano się skrócić trasę linii E-4 do Tarchomina, na północny kraniec osiedla odsyłając nowo powstałą linię E-8. Jednocześnie linia utraciła kursy pozaszczytowe, kursując, jak wszystkie inne linie ekspresowe, tylko w godzinach szczytu od poniedziałku do piątku. 25 października 2010 roku trasę objazdową linii przez ul. Świderską (wcześniej linia kursowała prosto ul. Światowida), którą linia kursowała od 3 miesięcy w związku z budową Trasy Mostu Północnego, uznano za stałą. Od 6 grudnia 2010 roku w związku z podniesieniem częstotliwości linii 508 linia zaczęła kursować jednokierunkowo - w porannym szczycie w kierunku metra, a w popołudniowym na Nowodwory.

Most północny - projekt autobusy.svg

Niewprowadzony projekt zmian w komunikacji miejskiej

Początkowo proponowano, że po otwarciu Mostu Północnego linia zostanie zlikwidowana i zastąpiona przez linie 101 i 404, jednak pod wpływem krytyki Zarząd Transportu Miejskiego wycofał się z tej decyzji i następnie zadecydował, że linia będzie kursować jednokierunkowo w szczycie porannym przez Most Północny do pętli Metro Młociny, a na Tarchomin i Nowodwory dowiezie nowa linia E-6 – zmianę tę wprowadzono 10 kwietnia 2012 roku.

Linia miała zostać zlikwidowana po wydłużeniu linii tramwajowej 2 do krańca Tarchomin Kościelny, tj. 24 grudnia 2014 roku, z powodu dublowania jej trasy, jednak mimo jej uruchomienia kursowanie zostało przez jakiś czas utrzymane. Początkowo planowano, że do likwidacji dojdzie po zwiększeniu liczby kursów tramwajów po planowanym oddaniu do użytku nowej podstacji trakcyjnej, jednak linia została zlikwidowana wcześniej, 27 lutego 2015 roku, wraz z linią 460, aby pozyskać brygady dla linii zastępczych Z-1 i Z-2 obsługujących Służewiec pozbawiony tramwajów w trakcie przebudowy ul. Wołoskiej.

Ostatnia trasaEdytuj

Autobus E-4 (korale).jpg

Tablica boczna

E-4 (rozkład jazdy).jpg

Rozkład jazdy

z dnia 28 lutego 2015

UliceEdytuj

TarchominŚwiętosławskiegoŚwiderskaĆmielowskaŚwiatowidaMyśliborskaKuklińskiegoMost Skłodowskiej-CurieTrasa Mostu PółnocnegoMetro Młociny

Linia kursowała tylko na powyższej trasie, nie było kursów powrotnych.

PrzystankiEdytuj

K1.gif Tarchomin
S2.gif Tarchomin
S2.gif Myśliborska
K2.gif Metro Młociny

Linki zewnętrzneEdytuj

Linie autobusowe ekspresowe ZTM

Kursujące: E-1E-2E-7E-8E-9
Zawieszone: E-5
Zlikwidowane: E-3E-4E-6

W sieci Wikii

Losuj Wikię