Fandom

Warszawikia

Dwór Radzymińska 49

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Zabytek.png
nr w rej.
457-A
Dwór[1] Radzymińska 49 – budynek położony na Szmulowiźnie, przy ul. Radzymińskiej 49, niedaleko skrzyżowania z ul. Grodzieńską.

Budynek datowany jest na lata 1850-1875 i należał do żydowskiej rodziny Gruntmanów[2], był to ich dom rodzinny z którego prowadzili także interesy związane z handlem węglem. W okresie inkorporacji terenów Szmulowizny do miasta, tj. ok. 1908 roku, budynek był jedną z nielicznych w tej części Pragi budowli murowanych[3]. W czasie drugiej wojny światowej Itschak i Henia Gruntman uciekli do Białegostoku, skąd trafili do obozu pracy. Po wojnie wrócili oni do Szczecina, a następnie do Warszawy, jednak zastali swoje domy (posiadali oni także budynek pod adresem Radzymińska 51) zamieszkałe przez innych, wtedy też przenieśli się do Wałbrzycha.

Od 1930 roku w budynku mieści się zakład fotograficzny, jeden z najstarszych w mieście. Został on założony pod nazwą "Ogniwo" przez Józefę i Henryka Konarzewskich (który przed wojną miał też zakład przy ul. Chłodnej 27). Zakład przejęła później ich córka z mężem, Stanisława i Stanisław (posiadał także zakład przy ul. Wolskiej 16) Gałązkowie przemianowując jego nazwę na Zakład Fotograficzny St. Gałązka, a od 1973 roku prowadzi go ich córka, Ewa Tułak, która zmieniła nazwę zakładu na Foto Gałązka.[4]

Budynek jest parterowy z nadbudówką w postaci pierwszego piętra, murowany, w części otynkowany. Mimo wpisania 1 lipca 1965 roku pod numerem 457-A do rejestru zabytków budynek jest obecnie zaniedbany i popada w ruinę, grożąc zawaleniem, o czym ostrzegają odpowiednie tabliczki. Budynek jest najstarszą zachowaną budowlą na Szmulowiźnie i jednym z najstarszych budynków na całej Pradze[5]. Budynek należy obecnie do ośmiorga właścicieli i objęty jest roszczeniami z tytułu dekretu Bieruta[6].

  1. Odpowiedź na interpelacje Radnego Kamila Ciepieńki z ZGN Praga Północ, 29.05.2014
  2. Mojżesz Gruntman (...) about his parents before and during war, Wirtualny Sztetl
  3. Mapa z okresu 1891-1908, Warszawa Historyczna
  4. "Nie, nie, proszę, żadnych zdjęć! To ja jestem od tego, żeby je robić...", Zawinklem.pl, 16.03.2013
  5. Najstarszy dom na Szmulkach ginie na naszych oczach, Stowarzyszenie Michałów, 28.02.2015
  6. Wykaz nieruchomości zabudowanych..., Urząd m.st. Warszawy, 14.02.2011

W sieci Wikii

Losuj Wikię