Fandom

Warszawikia

Dom bez kantów

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Dom bez Kantów.JPG

Dom bez Kantów

Zabytek.png
nr w rej.
1521-A
Krakowskie Przedmieście (nr 11).JPG

Dom bez Kantów

Dom bez kantów (właściwie Dom Funduszu Kwaterunku Wojskowego) – monumentalny gmach położony na rogu Królewskiej (nr 2) oraz Krakowskiego Przedmieścia (nr 11), uznawany za wybitny przykład modernizmu[1].

Budynek dla Funduszu Kwaterunku Wojskowego wybudowany został w miejscu dawnych Kuźni Saskich w latach 1932-1935[2] według projektu Czesława Przybylskiego z konstrukcją zaprojektowaną przez Stefana Bryłę. Pochodzenie jego potocznej nazwy, "bez kantów", znajduje podwójne wytłumaczenie. Podobno sam Józef Piłsudski żądał, aby ten gmach wybudowany został "bez kantów", mając na myśli machlojki finansowe[1][3]. Architekci opacznie zrozumieli intencje inwestora i wybudowali gmach o zaokrąglonych narożnikach, a więc bez kantów. Charakterystyczny chodnik pod arkadami powstał w związku z planami poszerzenia ulicy Królewskiej[1].

Budynek bez większych zniszczeń przetrwał II wojnę światową, choć do dzisiaj nosi na sobie ślady kul. Przez lata na jego ścianach rosło dzikie wino, z czasem jednak zostało usunięte. W 2008 roku budynek został wyremontowany[3], pojawił się także pomysł, aby na budynku posadzić bluszcz, temu pomysłowi sprzeciwili się jednak mieszkańcy budynku argumentując, że będą się po nich wspinały szczury[4]. Do dzisiaj na budynku zachowały się także haki podwieszające dawniej trakcję tramwajową ponad ulicą Królewską.

Ponadto od strony Krakowskiego Przedmieścia umieszczona jest tablica pamiątkowa pochodząca z nieznanego budynku, jest ona symbolem zmian, jakich w mieszkalnictwie wojskowym dokonał założony w 1927 roku Fundusz Kwaterunku Wojskowego. W budynku znajduje się również knajpa Sklep z Kanapkami, w której od grudnia 2012 roku działa Kino za Rogiem[5].

GaleriaEdytuj

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 1,2 Dom "bez kantów", warszawa1939.pl, dostęp: 23.03.2010
  2. Marta Leśniakowska, Architektura w Warszawie, str. 62, Arkada, Warszawa, 2005
  3. 3,0 3,1 Dom bez Kantów... i bez zieleni, gazeta.pl, 11.07.2008
  4. Szczur wyskakuje z bluszczu, gazeta.pl, 11.02.2008
  5. To kino wyświetli film nawet dla jednego widza, cjg.gazeta.pl, 15.01.2013

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię