Fandom

Warszawikia

Dom Obrońców 15

5356 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja2 Udostępnij
Zabytek.png
nr w rej.
962 A
Szeregowa willa przy Obrońców 15 to jedna z wilii Kolonii Łaskiego, wybudowana wraz z całym kompleksem w latach 1926-1929 wg projektu Włodzimierza Galla. Styl budynku opisany jest jako neoklasycyzm narodowy. 13 czerwca 1979 willa wraz z całą kolonią została wpisana na listę obiektów zabytkowych. Ponad wejściem znajduje się herb oraz data budowy "Kolonii Łaskiego".

Segment ten kupili zaraz po wybudowaniu przybysze z kresów wschodnich, państwo Roszkowscy. Zlikwidowali oni wszystkie swoje majątki na wschodzie i przenieśli na budujące się dopiero co osiedle Saska Kępa, przybył tu cały ich dobytek: meble, porcelana, srebra, biżuteria, dywany, a także arrasy oraz wybitne obrazy. Córka Państwa Roszkowskich, Teresa, stała się jedną z największych postaci i legend Saskiej Kępy. Przez kilkadziesiąt lat (od 1926 do 1992 roku) była świadkiem tworzenia się okolicy, życia jej mieszkańców, wydarzeń historycznych. Od czasów przedwojennych była znaną i cenioną malarką oraz scenografem, przyjacielem ludzi, zwierząt i przyrody. Mieszkała w domu sama ze swoim pekińczykiem i gromadą kotów. Zawsze ubrana była w szary malarski chałat z czarną aksamitką we włosach z dodatkiem eleganckich brylantowych kolczyków, jakimś gustownym pierścionkiem z szafirem, nierzadko sznurem pereł.

W październikową noc 1992 roku zamordował ją nieujęty do dziś bandyta, który włamał się do domu pani Teresy. Ze wszystkich dóbr zgromadzonych w jej domu ukradł jej emeryturę, złote naszyjniki, srebra rosyjskie i broszę. Pani Roszkowska wszystkie dzieła sztuki w testamencie zapisała muzeom, m.in. Narodowemu, a dom przy Obrońców Dzieciom Niewidomym z Lasek.

W sieci Wikii

Losuj Wikię