FANDOM

Dom przy Obrońców 12 znajduje się na Pradze Południe w rejonie Saska Kępa. Obecnie w jego piwnicach znajduje się Galeria Sztuki "Kontynenty".

Dom wybudowany został w 1923 roku przez znanego adwokata i spekulanta Edmunda Iwaszkiewicza. Właściciel posiadał dwoje dzieci: córkę Helenę i syna Jurka. Syn został wywieziony po powstaniu i zaginął. Dom po wielu perypetiach i wprowadzeniem kwaterunku otrzymała córka Helena Iwaszkiewicz-Michalikowska. Rodzina ta adoptowała syna dając mu imię Jerzy oraz naturalnie nazwisko. W obrębie bardzo długiego czasu tzn. ponad 40 lat udało się Pani Michalikowskiej pozbyć lokatorów i wyłączyć cały parter tzn. pół domu oraz piwnice spod kwaterunku. Na piętrze mieszkała od przed wojny rodzina Grodzickich.

W 1974 roku znalazła się rodzina (ze strony matki), która podstępem i dzięki naiwności Pani Iwaszkiewicz-Michalikowskiej wprowadziła się na piętro i po jakimś czasie wyrzuciła państwa Grodzickich. Adoptowany syn wyjechał w 1972 roku do Berlina Zachodniego. Pojawił się w Polsce dopiero po 1986 roku. Po śmierci rodziców jako jedyny spadkobierca sprzedał (pół domu) Holendrom i powrócił do Niemiec.

W sieci Wikii

Losuj Wikię