FANDOM

Zabytek
nr w rej.
A-663
Sierakowskiego 7

Sierakowskiego 7

Sierakowskiego 7 wejscie

Detal fasady

Dom Akademicki Studentów Żydów powstał przy ulicy Sierakowskiego 7 w latach 1924-1926 dla stowarzyszenia Auxilium Academicum Judaicum według projektu Henryka Stifelmana. Dom zamieszkiwali studenci pochodzenia żydowskiego studiujący na warszawskich uczelniach. Zewnętrzna elewacja i elementy dekoracyjne wykonano w nawiązaniu do polskiego renesansu, dominującymi elementami stały się dwa ryzality zwieńczone attykami.

Żydowski Dom Akademicki od strony ul. Okrzei

Widok budynku od strony ulicy Okrzei

Jak na owe czasy dom był nowocześnie wyposażony, mieścił w swoich wnętrzach m.in. salę gimnastyczną, czytelnię, bibliotekę, pokoje do gier rozrywkowych, pokoje do przyjmowania odwiedzin, izbę chorych z gabinetem lekarskim, łazienki, fryzjernię, ciemnię fotograficzną, salę odczytową, klub, pracownię radiową, sale do nauki, kreśleń, czy rysunków, pomieszczenia magazynowe do przechowywania walizek, kufrów i oddzielone od części ogólnej pokoje mieszkalne dla studentów, w znacznej większości 2-osobowe, z umywalkami, natryskami i toaletami. Do pomieszczeń tych wchodziło się czterema klatkami schodowymi. Terakota na korytarzach i w pomieszczeniach sanitarnych, klepka dębowa w pozostałych dopełniały wysoką klasę budynku.

W czasie II wojny światowej mieścił się tu Szpital Praski. Po 1945 roku mieściła się tu katownia i więzienie NKWD i UB. Obecnie budynek pełni funkcję hotelu policyjnego.

Najbardziej znanym mieszkańcem domu akademickiego był Menachem Begin, wówczas student prawa na Uniwersytecie Warszawskim, po latach premier Izraela i laureat pokojowej Nagrody Nobla w 1978 roku.

W sieci Wikii

Losuj Wikię