FANDOM

Tablica tunel trasy W-Z

Dawna tablica z dawną nazwą Alei Solidarności na murze oporowym przy tunelu Trasy W-Z, zdemontowana w październiku 2015

Wachnowskiego (stara tabliczka)

Tabliczka przy ul. Wachnowskiego

Dekomunizacja ulic – umowny termin przyjęty dla procesu zmiany nazw ulic nadanych w okresie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, których patronami były osoby bądź instytucje związane z komunizmem. Najintensywniej była prowadzona we wczesnych latach 90. XX wieku, później osłabła. Dzisiaj spotyka się z coraz większą nieprzychylnością warszawiaków, przede wszystkim ze względu na wydatki, które musieliby ponieść mieszkańcy ulic o zmienianych nazwach. Dekomunizacją warszawskich ulic zajmuje się Zespół Nazewnictwa Miejskiego, ale ostateczne decyzje podejmuje Rada Warszawy.

W 2016 Sejm przyjął uchwałę regulującą kwestię dekomunizacji[1]. We wrześniu 2016 weszła w życie ustawa podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę. Samorządy miały obowiązek uporządkować nazewnictwo do września 2017.

9 listopada 2017 wojewoda mazowiecki Zdzisław Siepiera ogłosił listę 47 ulic, które zmieniły swoich patronów.

Dekomunizowane ulice można podzielić na grupę już zdekomunizowanych oraz tych, które powinny zostać zdekomunizowane, gdyż ich patronami wciąż są osoby i organizacje związane z ustrojem socjalistycznym. Do likwidacji dawnych patronów dążą organizacje prawicowe, w tym Prawo i Sprawiedliwość, choć na przeszkodzie stają mieszkańcy, którzy nie chcą zmian nazw, oraz organizacje lewicowe.

Ulice zdekomunizowaneEdytuj

ost. aktualizacja 8 października 2017

Przed 10 listopada 2017Edytuj

10 listopada 2017Edytuj

Lista z nazwami ulic

Ulice przeznaczone do dekomunizacjiEdytuj

Marszalkowska (142,tablica KRN)

Dawna nazwa ul. Twardej zatopiona w zachowanej przy ul. Marszałkowskiej tabliczce

Stara tabliczka adresowa Al. Jana Pawła II 26a

Zachowana tabliczka na budynku Szkoły Podstawowej Nr 220 im. Stanisława Kopczyńskigo

CiekawostkiEdytuj

  • Powszechnie uważa się, że al. Jana Pawła II to jedyna ulica w Warszawie, której nadano patrona za jego życia. Nie jest to prawda – za życia Józefa Stalina zmieniono nazwę Alej Ujazdowskich na aleję Stalina, a za życia Józefa Cyrankiewicza nazwano jego imieniem ul. Czerwińską na Zaciszu.
  • Elementem dekomunizacji było tez przywracanie miana „świętego” bądź „świętej” do nazwy ulicy. W okresie PRL-u funkcjonowały powszechnie nazwy ulic „Wincentego” oraz „Barbary” dla ulic św. Wincentego oraz św. Barbary.
  • 7 kwietnia 1997 roku zmieniono nazwę ul. Związku Walki Młodych na Józefa Szczepańskiego. Tę decyzję cofnął jednak Naczelny Sąd Administracyjny, wobec czego od 28 lutego 1998 roku ulica ponownie nosi nazwę Związku Walki Młodych.

Przypisy Edytuj

  1. Dz.U. 2016 poz. 744. Internetowy System Aktów Prawnych, dostęp: 14 czerwca 2017
  2. Kowal: Nazwijmy al. Armii Ludowej imieniem Kuklińskiego, gazeta.pl, 09.02.2014
  3. 3,00 3,01 3,02 3,03 3,04 3,05 3,06 3,07 3,08 3,09 3,10 3,11 3,12 3,13 3,14 3,15 3,16 3,17 PiS dekomunizuje ulice. Ostanie się tylko ul. Raabego na Ursynowie, warszawa.gazeta.pl, 14.12.2015
  4. Błąd rozszerzenia cite: Błąd w składni elementu <ref>. Brak tekstu w przypisie o nazwie PiS
  5. Jak PiS dekomunizuje patronów ulic u podstaw, gazeta.pl, 12.09.2008
  6. Ulica Fucika, czyli jak zdekomunizować Czecha, gazeta.pl, 03.09.2009

Zobacz teżEdytuj