Fandom

Warszawikia

Cmentarz Wolski

5337 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy cmentarza. Zobacz też: Zespół przystankowy Cmentarz Wolski.
Wolski 1.jpg

Cmentarz Wolski. W oddali widoczny kościół św. Grzegorza Wielkiego

Wolski 2.jpg

Alejka cmentarna w okresie dnia Wszystkich Świętych

Rzymskokatolicki Cmentarz Wolski mieści się przy ulicy Wolskiej 180/182 w dzielnicy Wola.

Pierwszy cmentarz rzymskokatolicki na Woli należał do parafii św. Wawrzyńca. Po klęsce powstania listopadowego świątynię parafialną przekształcono w cerkiew, a cmentarz przeznaczono dla ludności prawosławnej. Wkrótce jednak reaktywowano parafię rzymskokatolicką, której siedziba znajdowała się odtąd w kościele św. Stanisława Biskupa Męczennika przy ulicy Bema. Nowy cmentarz parafialny założono w 1854 roku na terenach tzw. księżej wólki z przeznaczeniem dla miejscowej ludności. Nekropolia szybko się rozrastała. Powiększano ją w 1874, 1882 i 1899 roku. Dane z lat 1925-1937 mówią o powierzchni 9,1 ha. Dziś cmentarz zajmuje 12 hektarów na dwóch prostokątnych, prostopadłych do siebie placach.

Na cmentarzu stoi kościół św. Grzegorza Wielkiego, zbudowany w latach 1962-1963. Obok cmentarza znajduje się Cmentarz Powstańców Warszawy z pomnikiem Polegli Niepokonani. W sąsiedztwie znajdują się też: Cmentarz Prawosławny, Cmentarz Karaimski i Cmentarz Mariawicki.

Dojazd do cmentarza zapewniają linie tramwajowe zatrzymujące się w zespole przystankowym Sowińskiego oraz linie autobusowe zatrzymujące się w zespołach przystankowych Fort Wola i Cmentarz Wolski.

GaleriaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię