Fandom

Warszawikia

Cmentarz Wilanowski

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Zabytek.png
nr w rej.
639/19
Cmentarz Wilanowski (kaplica).JPG

Kaplica Potockich

Cmentarz Wilanowski (brama).JPG

Brama wejściwa

Cmentarz Wilanowski (Przyczółkowa, kamień).JPG

Kamień pamiątkowy obok bramy

Cmentarz Wilanowski – cmentarz parafialny położony w Wilanowie, u zbiegu ulicy Przyczółkowej z aleją Wilanowską. Zarząd cmentarza mieści się przy ulicy Biedronki 1a.

HistoriaEdytuj

Cmentarz w Wilanowie został założony w polu w 1816 roku z inicjatywy Aleksandry z Lubomirskich Potockiej, żony Stanisława Kostki Potockiego. Miał charakter typowo wiejskiego, początkowo był kształtu kołowego, był otoczony drewnianym, ażurowym płotem, a z pałacu prowadziła do niego aleja wysadzana lipami. Z założenia na wewnętrznej części cmentarza mieli być chowani mieszkańcy pałacu w Wilanowie, a w zewnętrznej mieszkańcy okolicznych wsi.

W latach 1823-1826 w centralnej części Chrystian Piotr Aigner wzniósł neogotycką kapliczkę dla Stanisława Kostki Potockiego i jego brata, Ignacego Potockiego – nad wejściem została umieszczona tablica objaśniająca intencje fundatorki: Aleksandra z książąt Lubomirskich Stanisława Potocka Nieodżałowanemu Mężowi, sobie i Swoim. W 1867 roku ich szczątki zostały przeniesione do kościoła św. Anny.

W 1860 roku Henryk Marconi powiększył cmentarz nadając mu kształt krzyża greckiego, kolejnego powiększenia dokonano w latach 1877-1878, nadano mu wówczas kształt kwadratu z zaokrąglonymi rogami. W czasie II wojny światowej nekropolia zapełniła się mogiłami powstańców, a po wojnie także ofiar Służby Bezpieczeństwa. W latach 1948-1953 cmentarz uporządkowano według projektu Gerarda Ciołka. Od 1973 roku jest zabytkiem. W 1997 roku cmentarz został odnowiony. Dziś ma 2,5 hektara.

ObiektyEdytuj

Na cmentarz wchodzi się główną bramą od strony ulicy Przyczółkowej, która jest dziełem Henryka Marconiego. Obok bramy znajduje się kamień upamiętniający przebicie się oddziałów powstańczych do Wilanowa – odsłonięto go 27 września 1998 roku. Na prawo od wejścia mieści się zespół grobów poległych w walce z hitlerowskim okupantem, wśród nich spoczywała także Krystyna Krahelska, zanim nie została przeniesiona na stary cmentarz parafii św. Katarzyny na Służewie. Pośrodku znajduje się kaplica grobowa Potockich, wzniesiona w latach 1823-1826 w stylu neogotyckim według projektu Chrystiana Piotra Aignera – w jej podziemiach początkowo pochowano Stanisława Kostkę Potockiego i Ignacego Potockiego, ale w 1867 roku przeniesiono ich do kościoła św. Anny, wobec czego tutaj ostatecznie pochowani są Radziwiłłowie. Wewnątrz, pomiędzy klasycystycznymi nagrobkami, znalazł się neogotycki ołtarz z obrazem św. Stanisława Kostki, a całość ozdobiona została malowidłami Tytusa Byczkowskiego.

Na cmentarzu pochowani są:

Na cmentarzu znajduje się także grób rodzinny Branickich.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię