Fandom

Warszawikia

Cmentarz Ewangelicko-Augsburski

5345 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja1 Udostępnij
Cmentarz Ewangelicko-Augsburski tablice.jpg

Tablice przy wejściu na cmentarz

Zabytek.png
nr w rej.
311

Cmentarz Ewangelicko-Augsburski – cmentarz ewangelicki (luterański) położony na Woli, przy ul. Młynarskiej 54/56, znajduje się pod opieką parafii św. Trójcy.

HistoriaEdytuj

Cmentarz Ewangelicko-Augsburski.jpg

Kaplica Halpertów (podczas remontu)

Cmentarz Ewangelicko-Augsburski został założony 2 maja 1792 roku przy ul. Młynarskiej, wówczas poza granicami miasta, na terenie podarowanym parafii ewangelickiej przez Karola Schulza. Teren o powierzchni 45 tysięcy metrów kwadratowych rozplanowany został przez Szymona Bogumiła Zuga, który podzielił nekropolię siatką prostopadłych alejek, tworząc numerowane kwatery. W ramach pierwotnego projektu powstał budynek kancelarii parafialnej i budynek gospodarczy, a także katakumby. Od 1798 roku chowani byli tutaj również prawosławni, dopóki nie doczekali się własnego cmentarza na Woli.

Cmentarz uległ znacznym zniszczeniom w trakcie insurekcji kościuszkowskiej i następnie w czasie powstania listopadowego, w międzyczasie, w 1822 roku cmentarz powiększono w kierunku północnym. W 1834 roku wybudowany został najbardziej charakterystyczny obiekt na cmentarzu, czyli Kaplica Halpertów, zaprojektowana przez Adolfa Szucha. W 1851 roku zlikwidowano katakumby, a w ich miejscu ustawiono pamiątkowy krzyż, w 1858 roku miało miejsce kolejne powiększenie cmentarza, zaś w 1860 roku część nekropolii przekazano muzułmanom z przeznaczeniem na Cmentarz Kaukaski. W 1861 roku na cmentarzu doszło zaś do manifestacji patriotycznej, miała ona miejsce na pogrzebie ppłka Jana Peuckera, który wolał popełnić samobójstwo niż strzelać do demonstrantów zgromadzonych na pl. Zamkowym.

W ciągu kolejnych kilkudziesięciu lat cmentarz zapełnił się nagrobkami i grobowcami znanych warszawskich przemysłowców i artystów wyznania ewangelickiego. W 1939 roku na cmentarzu, ze względu na duże zadrzewienie, ustawiono baterie obrony przeciwlotniczej, w trakcie powstania warszawskiego cmentarz początkowo obsadzili powstańcy ze zgrupowania „Parasol”, którzy musieli wycofać się pod naporem wojsk niemieckich. Zniszczenia nagrobków i ogrodzenia podczas II wojny światowej wyniosły około 60%, a część dalszych została zniszczona przez hieny cmentarne, które tuż po wojnie przekopywały „poniemieckie” groby w poszukiwaniu kosztowności, w tym złotych zębów.

Powojenna odbudowa i rewaloryzacja cmentarza toczyła się bardzo powoli, w 1965 roku wpisano go do rejestru zabytków, natomiast w latach 70. XX wieku, w ramach Towarzystwa Przyjaciół Warszawy, powstał komitet ochrony cmentarza, w jego skład weszli Zygmunt Ciok, Bogumił Gajdeczko, Romuald Welder, Alicja Lewandowska, Piotr Suliborski oraz Barbara Świtakowska. Pierwszym zadaniem komisji było dokonanie inwentaryzacji najcenniejszych obiektów, co już na przełomie lat 70. i 80. XX wieku doprowadziło do pierwszych kompleksowych prac rewaloryzacyjnych, zaś 23 lutego 1984 roku do oficjalnej inauguracji Społecznego Komitetu Opieki nad Cmentarzem Ewangelicko-Augsburskim z Tadeuszem Szmalenbergiem jako przewodniczącym. Głównym celem komitetu była rewaloryzacja i konserwacja zabytkowych pomników nagrobnych, będących świadectwem polskiej kultury materialnej – do 2009 roku udało się odrestaurować ponad 280 pomników i nagrobków.

W 2014 roku cmentarz, wraz z sąsiednimi nekropoliami na Powązkach, został wpisany na listę Pomników Historii.

Wygląd współczesnyEdytuj

Cmentarz zajmuje obecnie około 6,6 hektara między ul. Młynarską a ul. Karolkową. Na cmentarzu zachowało się bardzo wiele zabytkowych nagrobków, często bogato zdobionych – przez dziesięciolecia otrzymywały one wygląd klasycyzujący, dopiero z czasem powoli zaczął pojawiać się neogotyk czy elementy nawiązujące do kultury egipskiej. Bardzo często występuje także rzeźba figuralna w różnych odsłonach, jak anioły, pielgrzymi czy matrony. Wiele starych nagrobków otoczonych jest również zabytkowymi, misternie kutymi ogrodzeniami. W całej historii nekropolii pochowano tutaj około 100 tysięcy osób.

Na murze okalającym cmentarz od strony ul. Młynarskiej umieszczone są dwie tablice pamiątkowe, z których jedna upamiętnia żołnierzy batalionu „Pięść” zgrupowania „Radosław”, poległych podczas powstania warszawskiego w tym rejonie, a druga poświęcona jest siedmiu żołnierzom z plutonu „Alek” kompanii „Rudy” batalionu „Zośka”, poległym 8 sierpnia 1944 roku w czasie walk na cmentarzu ewangelicko-augsburskim.

Na murze cmentarza widnieje także tablica fundacyjna z łacińskim napisem: Stanislao Augusto Alma affulsit LVX, innoxio tumulo nunc ossa teguntur nostrorum. Legi obediens Coetus Reformatae Confessionis Anno Dom. MDCCXCII.

Pochowani na cmentarzuEdytuj

GaleriaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię