FANDOM

Zabytek
nr w rej.
741
Cerkiew-sw-marii-magdaleny

Widok cerkwi z zewnątrz

Cerkiew-sw-marii-magdaleny-ikonostas

Ikonostas we wnętrzu cerkwi

Cerkiew metropolitalna Świętej Równej Apostołom Marii Magdaleny (Sobór Metropolitalny) – cerkiew Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego położona przy al. Solidarności 52 na Pradze Północ. Świątynia została zbudowana w latach 1867-1869 dla ludności rosyjskiej, licznie zamieszkującej ówczesną Pragę. Bogate wnętrze cerkwi zdobią barwne polichromie i bardzo bogaty ikonostas.

CiekawostkiEdytuj

  • 1 czerwca 1930 roku tutaj wzięli ślub Konstanty Ildefons Gałczyński i Natalia Awałow.
  • W 1944 roku Niemcy zażądali od parafii wydania dzwonów, które miały zostać przetopione na pociski. Aby nie uszkodzić budynku świątyni w czasie zrzucania dzwonów, pocięto je, a następnie opuszczono na ziemię w kawałkach. Tutaj, po dokładniejszym obejrzeniu dzwonów, Niemcy stwierdzili jednak, że stop, z jakiego je odlano, nie nadaje się do wykorzystania na cele zbrojeniowe. Pocięte na kawałki dzwony zostały zespawane i jako pamiątka z czasów wojny ustawione po lewej stronie wejścia do świątyni.
  • W prawej nawie cerkwi dolnej umieszczono ocalałe fragmenty mozaiki Ostatnia Wieczerza pochodzące ze zburzonego w 1926 roku soboru Aleksandra Newskiego. Do 1985 roku znajdowały się one w Muzeum Narodowym.

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię