FANDOM

Central Tower
adres: Aleje Jerozolimskie 81
Ochota
IMG 1638
ORCO Tower
Całkowita wysokość: 115 m
Wysokość do dachu: 115 m
Liczba kondygnacji
nadziemnych:
26
Rozpoczęcie budowy: 1992
Ukończenie budowy: 1996
Projektant: Lorenzo Martinoia, Jacek Sokalski, Amadeo Strada

Central Tower (dawniej FIM Tower i ORCO Tower) – wieżowiec w centrum Warszawy, położony w dzielnicy Ochota przy Alejach Jerozolimskich 81, na rogu Chałubińskiego.

Wieżowiec FIM Tower powstał w miejscu, gdzie w latach 1911-1973 znajdowała się kamienica Burcharda, rozebrana pod pretekstem ułożenia tymczasowego torowiska na czas budowy Dworca Centralnego i estakad w ciągu ul. Marchlewskiego. Potem pozostał pusty plac, który wykorzystano i na nim wzniesiono w latach 1992-1996 wieżowiec FIM Tower. Nowy budynek w całości został przeznaczony na pomieszczenia biurowe, a jednym z jego głównych najemców została firma Polkomtel. Budynek wzorowany na późnomodernistycznych amerykańskich wieżowcach z lat 80. XX wieku uznano wówczas za jeden z najbrzydszych wieżowców Warszawy.

14 lipca 2006 roku nowym właścicielem budynku został fundusz inwestycyjny przynależący do luksemburskiej firmy deweloperskiej ORCO Property Group, wobec czego biurowiec przemianowano na ORCO Tower. Nowy właściciel zatrudnił biuro Christian Biecher & Associes, aby opracowało projekt modernizacji budynku. Według niej pomarańczowo-jasnoniebieska elewacja miała stać się ciemnoniebieska, a poprzez dodanie ukośnych płaszczyzn u góry bardziej przypominać kryształ. Ostatecznie zrezygnowano jednak z dużych zmian na rzecz kosmetycznych. Modernizacja rozpoczęła się jeszcze w 2006 roku, a zakończyła w lipcu 2008 roku. W grudniu 2014 roku nowym właścicielem wieżowca został czeski fundusz inwestycyjny CPI, w styczniu 2015 roku zmieniono nazwę budynku na Central Tower oraz rozpoczęto przebudowę lobby, zapowiedziano też dalsze prace remontowe.

Wieżowiec ma 115 metrów wysokości i 26 kondygnacji, a jego powierzchnia użytkowa wynosi około 14 400 m2. Co ciekawe, początkowo miał mieć 20 kondygnacji, bo na tyle pozwalały ustalenia z ówczesnymi władzami Warszawy. Podczas projektowania limit został zniesiony, a do projektu po prostu dodano kilka pięter. Jego bryła ma formę zwężającej się ku górze uskokowej wieży i zbudowana z płaszczyzn łączących się ze sobą pod rozmaitymi kątami, co ma kojarzyć się z kryształem. Z elementów pierwotnego wystroju nie zachowały się pomarańczowe wykończenia na ścianach, mające estetycznie łączyć się z sąsiednimi kamienicami. Zostały one zaklejone podczas prac modernizacyjnych w 2008 roku. Wnętrze charakteryzuje się brakiem kondygnacji podziemnych, nawet parkingowych, oraz bardzo wąskimi korytarzami – zdecydowano się na maksymalne wykorzystanie przestrzeni.

GaleriaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

Wieżowce Warszawy
W kolejności od najwyższego do najniższego, uwzględniono wszystkie budynki liczące co najmniej 90 metrów:
Pałac Kultury i NaukiWarsaw Trade TowerRondo 1Centrum LIM (Hotel Mariott)Warszawskie Centrum FinansoweInterContinentalCosmopolitanOxford TowerIntracoSpektrum TowerŁucka CityBłękitny WieżowiecMillennium PlazaCentral TowerNovotelBabka TowerZłote TarasyPZU TowerIlmetHotel HiltonNorth GateThe Westin WarsawJM TowerING Tower