Fandom

Warszawikia

Budynek Dyrekcji Kolei Państwowych

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Zabytek.png
nr w rej.
1311-A
DKP ogolny.JPG

Budynek Dyrekcji Kolei Państwowych

DKP Wejscie.JPG

Wejście do gmachu

Gmach Dyrekcji Kolei Panstwowych (ślady po odłamkach).jpg

Tablica osłaniająca ślady po pociskach

Budynek Dyrekcji Kolei Państwowych znajduje na ulicy Targowej 74, ograniczony ulicami Wileńską oraz aleją Solidarności. Złożony jest z pięciu budynków biurowych i dwóch mieszkalnych. Dziś mieszczą się tam: Oddział Regionalny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, spółka Polskie Linie Kolejowe S.A. i 9 central kolejowych związków zawodowych.

Historia Edytuj

Gmach powstał w latach 1928-1929, według projektu Mariana Lalewicza.

Podczas powstania warszawskiego 1 sierpnia budynek został na kilkanaście godzin opanowany przez powstańców. Od 10 do 14 września 1944 roku w rejonie budynku toczyły się walki o Dworzec Wileński, które pozostawiły w budynku ślady po pociskach. do Dnia 14 września 1944 roku w gmachu ulokowano siedzibę władz miejskich. W lutym 1945 roku pełnił tymczasową rolę siedziby rządu lubelskiego. Później w budynku kolejno miały swoją siedzibę:

  • 1945-1975 - Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych,
  • 1975-1998 - Centralna Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych,
  • 1998-2001 - Sektor Infrastruktury Kolejowej PKP oraz Dyrekcja Okręgu Infrastruktury Kolejowej.

W latach 2014-2015 roku gmach został odremontowany. 23 marca 2015 roku na budynku zamontowano szklaną tablicę osłaniającą ślady po pociskach z informacją o walkach z powstania warszawskiego.

Ciekawostki Edytuj

  • nad wejściem, na miejscu Orła Białego przed wojną znajdował się wizerunek marszałka Piłsudskiego.
  • w budynku Dyrekcji Kolei Państwowych w 1944 roku zaczynało swoje istnienie "Życie Warszawy - pismo codzienne dla wszystkich sfer".
  • w gmachu częściowo zachował się wystrój wnętrz w stylu art déco.

Dojazd Edytuj

Do budynku można dotrzeć każdym z pojazdów komunikacji miejskiej zatrzymującym się w zespole Dworzec Wileński.

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię