Fandom

Warszawikia

Brama Główna Uniwersytetu Warszawskiego

5385 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Zabytek.png
nr w rej.
1244-A
Brama Uniwersytetu Warszawskiego.JPG

Brama główna Uniwersytetu Warszawskiego

Brama Główna UW - reprezentacyjna brama Uniwersytetu Warszawskiego znajdująca się przy wejściu na kampus centralny od Krakowskiego Przedmieścia.

Pierwsza brama uniwersytecka pojawiła się w 1732 roku. Brama ta przetrwała do 12 czerwca 1819. W 1823 zbudowano skromniejszą bramę, ale nie na linii ulicy lecz w głębi terenu uniwersyteckiego.

Obecna budowla projektu Stefana Szyllera została oddana do użytku w 1911 roku, do 1916 bramę wieńczyła ukoronowana litera "A", będąca ówczesnym symbolem uniwersytetu odwołującym się do imienia jego założyciela – cara Aleksandra I. W okresie PRL na bramie umieszczono orła bez korony będącego ówczesnym godłem państwowym. Dziś, tak jak w latach 1916-1944, na bramie widnieje orzeł w koronie w otoczeniu pięciu gwiazd, będący oficjalnym godłem UW.

Bramę ozdabiają rzeźby przedstawiające Uranię symbolizującej wiedzę oraz Ateny symbolizującej pokój. Zaprojektował je Zygmunt Langman na wzór antycznych oryginałów znajdujących się w Muzeach Watykańskich. Figury zostały poważnie uszkodzone w czasie powstania warszawskiego i usunięte zaraz po wojnie. Na swoje miejsce powróciły po rekonstrukcji w 1982.

W sieci Wikii

Losuj Wikię