FANDOM

Bialy Palacyk.jpg

Częściowy widok pałacyku

Biały Pałacyk na Frascati - pałacyk Branickich-Lubomirskich mieszczący się przy al. Na Skarpie 20/26.

W miejscu dziszejszego Pałacyku znajdował się założony przez księcia Kazimierza Poniatowskiego ogród zwany "Na Górze", zaprojektowany przez Szymona Bogumiła Zuga. W 1779 roku według jego projektu wybudowano tu letni pałacyk. Na początku XIX wieku posiadłość stała się własnością francuskiego restauratora Szymona Chovota. W latach późniejszych tereny przejął Nikołaj Nowosilcow, a po nim gen. Józef Rautenstrauch. Następnie, na pocz. II połowy XIX wieku, ogrody zakupiła hrabina Róża z Potockich Branicka. W roku 1893 hrabina Maria poślubiła księcia Zdzisława Lubomirskiego i otrzymała pałacyk w darze. Po śmierci Marii Lubomirskiej, która zmarła w Białym Pałacyku, ks. Zdzisław przeniósł się do wybudowanej nieopodal willi pod adresem ul. płk. Francesca Nulla 3, a Biały Pałacyk wynajęło poselstwo Chin na rezydencję dla posła i użytkowało go do 1939 r. Od 1948r. znajduje się tutaj Muzeum Ziemi PAN, prawnie jest jednak nadal własnością sukcesorów Marii z Branickich Lubomirskiej.

W sieci Wikii

Losuj Wikię