Fandom

Warszawikia

Biały Domek

5356 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy budynku w Łazienkach Królewskich. Zobacz też: Restauracja Biały Domek.
Zabytek.png
nr w rej.
2/3
Bialydomek1.jpg

Biały Domek

Łazienki (Biały Domek).JPG

Biały Domek

Biały Domek – wczesnoklasycystyczny budynek znajdujący się w Łazienkach Królewskich, w zachodniej części parku.

Budynek powstał w latach 1774-1777 dla Stanisława Augusta Poniatowskiego według projektu Dominika Merliniego w stylu wczesnoklasycystycznym z elementami barokowymi. Budynek powstał na zabagnionym terenie, założono go na planie kwadratu z identycznymi elewacjami. Budynek jest częściowo murowany, a częściowo szachulcowy. W Białym Domku rezydował m.in. przebywający na wygnaniu francuski król Ludwik XVIII, skąd wrócił do Francji i objął rządy.

W budynku zachowało się kilka autentycznych pomieszczeń z wyposażeniem, między innymi Sala Jadalna (o wystroju bardzo podobnym do wystroju Sali Balowej Pałacu na Wodzie), Sala Bawialna, Sypialnia oraz Gabinet Ośmiokątny. Wnętrza powstały w 1778 roku według projektu Jana Bogumiła Plerscha i Jana Ścisło. Przed Białym Domkiem stoi zegar słoneczny, podtrzymywany jest przez siedzącego satyra, pochodzący z 1776 roku. Rzeźbę wykonano w pracowni rzeźbiarza Andrzeja Le Bruna.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię