Fandom

Warszawikia

Belweder

5354 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja1 Udostępnij
Zabytek.png
nr w rej.
13
5 Warszawa 083.jpg

Belweder widziany od strony Traktu Królewskiego

Belweder (tył) 2.JPG

Belweder widziany od strony Łazienek Królewskich

Belweder – mały pałacyk w stylu klasycystycznym znajdującym się przy ul. Belwederskiej 54/56 w Ujazdowie. Belweder jest honorową siedzibą Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Niegdyś pałac był pierwszą siedzibą Prezydenta II Rzeczypospolitej, a dziś także prezydenta III Rzeczypospolitej (1989-1994 i od 2010 roku).

Pałac powstał w połowie XVII w. jako własność Kazimierza Paca, przebudowany w 1. połowie XVIII wieku w stylu barokowym. Od 1764 roku własność króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. W latach 1818-1830 Belweder był siedzibą naczelnego wodza wojska polskiego w Królestwie Polskim.

Przed bramą Belwederu, kończy się również akcja powieści Stefana Żeromskiego "Przedwiośnie":

"Tego dnia właśnie od Nowego Światu, przez plac Trzech Krzyżów ciągnęła wielka manifestacja robotnicza w stronę Belwederu. Bezrobotni wskutek fabrykanckiego lokautu, strajkujący wskutek drożyzny i niemożności wyżycia z płacy zarobkowej tak nędznej, jaka była ich udziałem – i uświadomieni komuniści. Ci trzymali prym, młoda gwardia, a raczej awangarda Sowietów."

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię