FANDOM

Błękitny Wieżowiec
adres: pl. Bankowy 2
Śródmieście
Plac Bankowy (nr 2)
Błękitny Wieżowiec
Całkowita wysokość: 120 m
Wysokość do dachu: 100 m
Liczba kondygnacji
nadziemnych:
27
Rozpoczęcie budowy: lata 70. XX wieku
Ukończenie budowy: 1991
Projektant: Jerzy Czyż, Andrzej Skopiński, Jan Furman, Lech Robaczyński, Marzena Leszczyńska

Błękitny Wieżowiec (znany również jako Srebrny Wieżowiec, dawniej Złocisty lub Złoty Wieżowiec) – wieżowiec położony w Śródmieściu, przy placu Bankowym, 11. pod względem wysokości budynek w Warszawie. Stoi w miejscu przedwojennej Wielkiej Synagogi na Tłomackiem, wysadzonej przez Niemców w 1943 roku.

Tablica MSI Błękitny Wieżowiec

Tablica MSI upamiętniająca Wielką Synagogę

Budowę wieżowca w tym miejscu projektowano już w latach 50. XX wieku, jednak budowę Błękitnego Wieżowca rozpoczęto dopiero w ósmej dekadzie ubiegłego stulecia. Powstała wtedy stalowa konstrukcja, którą pokryto szklaną elewacją w złocistym kolorze. Dalsze prace wstrzymały jednak protesty gminy żydowskiej, która sprzeciwiała się budowie wysokościowca w miejscu dawnej synagogi. W końcu jednak prace udało się wznowić pod koniec lat 80., kiedy wykańczaniem budynku zajęła się jugosłowiańska firma Generalexport-Giposs. Elewację zamieniono na niebarwione refleksyjne szkło, które w pogodne dni odbija błękit nieba (stąd nazwa wieżowca).

Budynek ma 120 metrów wysokości (wraz z iglicą) z 28 kondygnacjami. Dolne piętra zajmują punkty usługowe, wyżej mieszczą się biura. W Błękitnym Wieżowcu swoje siedziby mają firmy, takie jak: Pekao S.A., PKO BP S.A., Agencja Nieruchomości Rolnych, czy Peugeot Polska, posiadający charakterystyczny kaseton na dachu wieżowca.

Z budową wysokościowca związana jest także pewna miejska legenda - otóż podobno wszelkie niepowodzenia w budowie związane są z urokiem rzuconym przez rabina Wielkiej Synagogi. Dopiero przyjazd do Warszawy innego rabina i odczynienie klątwy pozwoliło na ukończenie budowy wieżowca.

Na fasadzie budynku od strony ulicy Tłomackie znajduje się tablica MSI poświęcona Wielkiej Synagodze.

Linki zewnętrzneEdytuj

Wieżowce Warszawy
W kolejności od najwyższego do najniższego, uwzględniono wszystkie budynki liczące co najmniej 90 metrów:
Pałac Kultury i NaukiWarsaw Trade TowerRondo 1Centrum LIM (Hotel Mariott)Warszawskie Centrum FinansoweInterContinentalCosmopolitanOxford TowerIntracoSpektrum TowerŁucka CityBłękitny WieżowiecMillennium PlazaCentral TowerNovotelBabka TowerZłote TarasyPZU TowerIlmetHotel HiltonNorth GateThe Westin WarsawJM TowerING Tower