FANDOM

Cm Wojskowy (nagrobek A. Godlewskiego)

Nagrobek Antoniego Godlewskiego na Cmentarzu Wojskowym

Antoni Szczęsny Godlewski, pseud. Antek Rozpylacz (ur. 11 stycznia 1923 w Warszawie, zm. 8 sierpnia 1944 w Warszawie), uczestnik powstania warszawskiego w stopniu kaprala.

Był synem Franciszka – adwokata, wicewojewody nowogródzkiego – i Anieli. Przed wojną uczył się w gimnazjum W. Górskiego, a podczas okupacji studiował na tajnych kompletach Politechniki Warszawskiej i należał do konspiracyjnego Korpusu Bezpieczeństwa AK. Kiedy wybuchło powstanie miał 21 lat i walczył w szeregach batalionu "Sokół". W pierwszych dniach powstania odznaczył się wyjątkowym bohaterstwem. Jako jeden z nielicznych miał szczęście posiadać zrzutowego "rozpylacza" – pistolet maszynowy sten, dzięki któremu zyskał miano "Antka Rozpylacza". Podobno każdego zabitego Niemca odznaczał na lufie swego karabinu. Zginął 8 sierpnia na rogu ul. Brackiej i Alej Jerozolimskich.

Następnego dnia pochowano go w podwórzu pobliskiej kamienicy przy ul. Brackiej 5. W miejscu jego tymczasowego pochówku widnieje przykryty szybą napis (autorstwa jego matki) z 1945 roku: "Antek Rozpylacz pochowany został na cmentarzu Powązki Wojskowe". Upamiętnia go także tablica pamiątkowa umieszczona na bloku przy Alejach Jerozolimskich 11/19.

"Antek Rozpylacz" stał się legendą miasta, za które oddał życie. Pośmiertnie został uhonorowany Krzyżem Virtuti Militari V klasy. Jego imię nosi jedna z ulic na Woli.

Miejsca pamięciEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię