FANDOM

Aleja Wilanowska

Mokotów, Wilanów
Aleja Wilanowska 6
al. Wilanowska (rejon ul. Sobieskiego)
Okres powstania: bd. / w Warszawie od 1938 r.
Długość: 5 900 m
Zakres numerów: 5-372

Aleja Wilanowska – to aleja biegnąca w relacji wschód-zachód przez południowy Mokotów oraz Wilanów od Przyczółkowej do Wołoskiej, o łącznej długości około 5,9 kilometra.

HistoriaEdytuj

52° 10.631' N 21° 2.033' E

Droga ta, wiodąca z terenów Szop Polskich i Potoku do Wilanowa została włączona w granice Warszawy w październiku 1938 roku, lecz zapewne istniała dużo wcześniej. W tym czasie istniał jedynie odcinek od ul. Puławskiej do dzisiejszej Przyczółkowej, krzyżując się nad przedpolu pałacu wilanowskiego. W latach 1938-1941 odcinek biegnący na terenie ówczesnej gminy Wilanów nazywał się aleja Królewska. Pierwszą linią autobusową, która pojechała aleją Wilanowską, była linia R-kreślone z pętli Wilanowska na Ursynów SGGW-AR, zamieniona potem w 104. Pozostała część drogi wraz z Wilanowem została włączona w granice miasta w 1951 roku.

Później nazwę aleja Wilanowska oprócz pierwotnej części drogi nosił też krótki odcinek między Puławską a Wielicką, która dziś nie dochodzi już do alei Wilanowskiej. Skrzyżowanie to zniknęło w latach 70. XX wieku, ponieważ w latach 80. XX wieku wybudowano ostatni odcinek alei od Puławskiej do al. Lotników, w tym samym okresie poszerzono też odcinek alei między al. Sikorskiego a Puławską. Wcześniej, bo w latach 70. XX wieku poszerzono też odcinek od Sobieskiego do Przyczółkowej. Kolejny odcinek, między Sobieskiego a al. Sikorskiego, został poszerzony do dwóch jezdni w latach 2008-2010, w tym przypadku prace przedłużyły się o kilka miesięcy, a nowy odcinek ostatecznie oddano do użytku 17 lipca 2010 roku.

Jednojezdniowy pozostał jeszcze jedynie odcinek między Puławską a Wołoską, co do którego 29 listopada 2007 ZDM podpisał z konsorcjum Azet sp. z o.o. i Partner Elkab umowę na opracowanie projektu budowlanego drugiej jezdni alei. Projektowanie zakończyło się w 2009 roku, rozpoczęcie prac budowlanych jednak opóźni się ze względu na brak środków w miejskim budżecie oraz ze względu na fakt, że w 2013 roku przedawni się wydana dla inwestycji decyzja środowiskowa.

PrzebiegEdytuj

Aleja Wilanowska

Aleja Wilanowska (rejon ul. Królowej Marysieński)

Aleja Wilanowska (2)

Aleja Wilanowska (rejon al. Lotników)

Służew Żółta Karczma

Żółta Karczma (nr 204)

Aleja rozpoczyna swój przebieg w Wilanowie od skrzyżowania z ulicą Przyczółkową jako przedłużenie ul. Cendrowskiego. Dokładny przebieg alei prezentuje się następująco:
1-2 ul. Cendrowskiego
2x2B ul. Wiertnicza / ul. Przyczółkowa«
2x1LN ul. Kieślowskiego
2x1P ul. Kosiarzy
2x2B ul. Sobieskiego / al. Rzeczypospolitej
2x1L ul. Patkowskiego
2x1LN ul. Sałatkowa
2x1P ul. Karczocha
2x1LN ul. Fosa
2x2B al. Sikorskiego / ul. Dolina Służewiecka
2x1LN ul. Łukowa
2x1PN ul. Lubaszki
2x1PN ul. Potoki
2x1L ul. Dominikańska
2x1LN ul. Wróbla
2x1LN ul. Studencka
2x1LN ul. Kurpińskiego
2x1LN ul. Podbipięty
2x2B ul. Bukowińska / ul. Rolna
2x1LN ul. Wernyhory
2x1LN ul. Skrzetuskiego
2x1LN ul. Wołodyjowskiego
WIL al. Niepodległości / ul. Puławska
2-1
1x1B ul. Wita Stwosza
1x1B ul. Modzelewskiego
1x1L al. Lotników
1x1P ul. Rodziny Hiszpańskich
1-2
2x2BR ul. Wołoska / ul. Rzymowskiego
Dalej przedłużeniem Alei Wilanowskiej jest ul. Marynarska. Wzdłuż odcinka od ul. Przyczółkowej do ul. Puławskiej biegnie ścieżka rowerowa.

ObiektyEdytuj

Aleja Wilanowska (budynek nr 240)

Willa nr 240

GaleriaEdytuj

Zdjęcia z przebudowy:

Linki zewnętrzneEdytuj