FANDOM

Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy alei. Zobacz też: Zespół przystankowy Aleja Solidarności.
aleja „Solidarności”

Praga Północ, Śródmieście, Targówek, Wola
Aleja Solidarnosci.JPG
al. Solidarności na wysokości Sądów
Okres powstania: 1947-1949
Długość: 6 500 m
Zakres numerów: 15-165

Aleja „Solidarności” (dawniej aleja Świerczewskiego) – ważna aleja biegnąca w kierunku wschód-zachód pomiędzy Radzymińską a Wolską, o długości około 6,5 kilometra. Całkowicie przebiega trasą W-Z, i jest oznaczona jako droga wojewódzka nr 629.

HistoriaEdytuj

Zobacz więcej w artykule: Trasa W-Z#Historia.

Powstanie alei „Solidarności” wiąże się bezpośrednio z powstaniem Trasy W-Z, jednej z najważniejszych inwestycji drogowych powojennej Warszawy. Wybudowano ją w latach 1947-1949, a oddano do użytku 22 lipca 1949 roku wraz z wybudowanymi specjalnie tunelem oraz mostem Śląsko-Dąbrowskim. Aleja pobiegła od skrzyżowania z Młynarską i Wolską aż do ulicy Radzymińskiej. Pierwotnie nazywała się aleją Karola Świerczewskiego, nazwę na współczesną zmieniono 10 października 1991 roku.

Współczesnym jej patronem jest NSZZ Solidarność – ogólnopolski związek zawodowy, złożony w 1980 roku, który przyczynił się do zmian demokratycznych w Polsce. Pierwotnie patronem alei był Karol Świerczewski – polski generał, doktor nauk wojskowych, działacz komunistyczny, dowódca 2. Armii Wojska Polskiego w 1944 i 1945 roku, jednak w walkach wykazał się niekompetencją. Po upadku komunizmu wśród proponowanych zmian nazwy pojawiały się propozycje przywracania dawnych nazw, np. Nowe Tłomackie, Stare Leszno czy Zygmuntowska, zdecydowano się jednak na całkiem nowego patrona.

PrzebiegEdytuj

8825-190.jpg

Wspólny pas tramwajowo-autobusowy na Trasie W-Z

Tunel trasy W-Z.JPG

Tunel trasy W-Z

Aleja Solidarności zimą.JPG

Aleja Solidarności na wysokości Bielańskiej (widok zimowy)

Ulica rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania z Radzymińską i Naczelnikowską, po czym kieruje się na południowy-zachód przecinając kolejno następujące ulice:

Aleja „Solidarności” płynnie przechodzi w Wolską na skrzyżowaniu z Karolkową, choć często stosuje się uproszczenie i przedłuża aleję do Młynarskiej. Taki układ wynika z dawnego przebiegu ulic w tym rejonie, zanim wybudowano trasę W-Z, Wolska nieprzerwanie biegła na wschód aż do skrzyżowania z Okopową i Towarową. Po przebudowie nowa ulica doprowadziła do rozdzielenia ul. Wolskiej w tym miejscu.

Na odcinku od ul. Sierakowskiego do ul. Radzymińskiej istnieje, nieciągła w dwóch miejscach, ścieżka rowerowa.

Trasa tramwajowaEdytuj

Przystanek Stare Miasto, tramwaj 13.JPG

Trzynastka na przystanku Stare Miasto

Torowisko tramwajowe w alei „Solidarności” powstało jednocześnie z budową trasy W-Z. Specjalnie dla obsługi linii na nowej trasie sprowadzono z Wrocławia używane niemieckie wagony Lw oraz L, potem do ruchu wprowadzono także nowe wagony N wyprodukowane w Chorzowie. W momencie oddawania trasy do użytku znajdowały się na niej następujące zespoły przystanków tramwajowych:

Pas tramwajowo autobusowy na trasie W-Z w Warszawie - wizualizacja04:05

Pas tramwajowo autobusowy na trasie W-Z w Warszawie - wizualizacja

Wizualizacja projektu
pasa tramwajowo-autobusowego

Torowisko na trasie początkowo nie było wydzielone, więc na moście Śląsko-Dąbrowskim tramwaje zawsze stały w korkach. Zmieniło się to dopiero 16 czerwca 2007 roku, kiedy wyłączono z ruchu samochodowego torowisko. Natomiast w wyniku przebudowy torowiska w latach 2009-2010 torowisko oraz przystanki na trasie dostosowano do obsługi zarówno tramwajów, jak i autobusów, tworząc jednocześnie pierwszy w Warszawie wspólny pas tramwajowo-autobusowy. Ponadto w 2012 roku na przystankach pojawiły się elektroniczne wyświetlacze.

ObiektyEdytuj

Cerkiew-sw-marii-magdaleny.jpg

Cerkiew św. Marii Magdaleny

Niedżwiedź Aleja Solidarności.JPG

Niedźwiedź na wybiegu w Parku Praskim im. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego

Parafia Ewangelicko-Reformowana.jpg

Kościół ewangelicko-reformowany (nr 74)

Aleja Solidarności (nr 76a).JPG

Dom Dysydentów (nr 76a)

Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny (Aleja Solidarności).JPG

Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny (nr 80)

Aleja Solidarności (budynek nr 149) 3.JPG

Kamienica (nr 149)

Wzdłuż alei „Solidarności” znajdują się liczne obiekty użyteczności publicznej, kina, teatry, szpital, obiekty zabytkowe. Ich numeracja jest jednak bardzo niespójna z tego względu, że budynki znajdujące się naprzeciwko siebie mają odległe od siebie numery. Ciekawostką jest także pałac Przebendowskich, który znajduje się pomiędzy jezdniami alei „Solidarności”, ale nosi numer przyporządkowany do północnej pierzei alei.

Pierzeja północnaEdytuj

Wzdłuż północnej pierzei alei wyróżnić należy następujące obiekty:

Pierzeja południowaEdytuj

Wzdłuż południowej pierzei alei wyróżnić należy następujące obiekty:

Tablice i kamienie pamiątkoweEdytuj

Aleja Solidarności (kapliczka, reduta Matki Boskiej).JPG

Kapliczka upamiętniająca Redutę Matki Boskiej

Tablica Cyprian Norwid al. Solidarności 72.JPG

Tablica upamiętniająca Cypriana Kamila Norwida (nr 72)

CiekawostkiEdytuj

Tablica tunel trasy W-Z.JPG

Jedna z dwóch kamiennych tablic z dawną nazwą ulicy na murze oporowym przy tunelu Trasy W-Z, zdemontowana w październiku 2015

GaleriaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię