FANDOM

aleja Jana Rodowicza
Ursynów Północny, Stary Służew
Ursynów
Aleja Jana Rodowicza Anody w Warszawie 2013.JPG
al. Rodowicza
Okres powstania: lata 70. XX wieku
Długość: 1 300 m
Zakres numerów: 1-22

Aleja Jana Rodowicza „Anody” (dawniej fragment Jana Rosoła) – aleja na Ursynowie, która biegnie od Doliny Służewieckiej do ulicy Ciszewskiego. Patronem ulicy jest Jan Rodowicz „Anoda”, harcerz, żołnierz Szarych Szeregów i Armii Krajowej.

HistoriaEdytuj

Powstała w latach 70. XX wieku jako ulica Jana Rosoła wraz z budową osiedla Ursynów Północny. W 1981 roku ulicą pojechała pierwsza linia autobusowa – 104.

Nową nazwę nadano dnia 8 lipca 2005 roku[1], a uroczystości odbyły się 19 września, w obecności urzędników dzielnicy Ursynów i rektora Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego Tomasza Boreckiego.

OpisEdytuj

Aleja Rodowicza (słup).JPG

Słup geodezyjny

52° 9.677' N 21° 2.358' E

Ulica rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania z Doliną Służewiecką, po czym biegnie na południe, krzyżując się kolejno z ulicami Chłapowskiego i Jastrzębowskiego, by zakończyć się na skrzyżowaniu z Ciszewskiego i Rosoła, która jest kontynuacją alei Rodowicza na południe.

Z ulicy jest możliwość także wjazdu na ciągi osiedlowe: Okaryny i Lachmana. Na całej długości wzdłuż alei biegnie ścieżka rowerowa.

Do alei Rodowicza adresowo przypisane są jedynie dwa budynki na terenie ogródków działkowych (numery 1, 3 i 5) i stacja benzynowa (nr 6), obok znajdują się jednak także inne obiekty, m.in.:

CiekawostkiEdytuj

Ciekawym elementem alei Rodowicza jest również słup geodezyjny (punkt triangulacyjny), który znajduje się pomiędzy jezdniami przy skrzyżowaniu z ulicą Ciszewskiego. Słup powstał w tym miejscu na początku lat 60., dużo wcześniej niż sama ulica, następnie pełnił ważną rolę przy budowie osiedla Ursynów i metra.

Od 18 kwietnia 2013 r. jest opatrzony tablicą informacyjną[2].

GaleriaEdytuj

Przypisy Edytuj

  1. Uchwała nr LVI/1603/2005 z 08-07-2005. Biuletyn Informacji Publicznej m.st. Warszawy, dostęp: 25 lutego 2016
  2. Coś więcej niż tablica informacyjna, Jerzy Przywara, Geoforum, 18 kwietnia 2013 r. Dostęp 4 maja 2015 r.

W sieci Wikii

Losuj Wikię