Fandom

Warszawikia

Aleja Prymasa Tysiąclecia

5357 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
aleja Prymasa Tysiąclecia

Ochota, Wola, Żoliborz
Aleja Prymasa Tysiaclecia.jpg
al. Prymasa Tysiąclecia
(rejon ul. Czorsztyńskiej)
Okres powstania: lata 60. XX wieku
Długość: 4 800 m
Zakres numerów: 34-155

Aleja Prymasa Tysiąclecia (dawniej aleja Rewolucji Październikowej, Nowo-Bema) – aleja szybkiego ruchu biegnąca od Alej Jerozolimskich do al. Obrońców Grodna, fragment dróg krajowych nr 2 i nr 8 oraz dróg międzynarodowych E30 i E67.

Pierwszy odcinek współczesnej alei powstał w połowie lat 60. XX wieku jako ulica równoległa do ul. Bema, w związku z czym nazwana została roboczo Nowo-Bema. Dnia 4 grudnia 1963 doprowadzono do niej tory tramwajowe, które do 27 września 1964 roku przedłużono wzdłuż ulicy wraz z oddaniem do użytku nowej pętli tramwajowej Osiedle Wolska. Ulica początkowo biegła jedynie między Kasprzaka a Wolską, wkrótce zyskała nazwę aleja Rewolucji Październikowej. Kolejny odcinek od Alej Jerozolimskich do Górczewskiej otwarto 5 marca 1973 roku, wtedy to pojechały nią pierwsze autobusy linii 184.

Pomimo rozpoczętych na przełomie lat 70. i 80. XX wieku prac nad przebudową i rozbudową alei prace ciągnęły się bardzo długo, czego śladem były stojące przez kilkanaście lat słupy estakady przyszłej trasy nad ulicami Kasprzaka i Wolską oraz prawie gotowy wiadukt nad ulicą Górczewską. W 1990 roku zlikwidowano linię tramwajową, zaś 4 grudnia nadano ulicy współczesną nazwę. Prace wznowiono dopiero w 1997 roku, zaś w 2001 roku oddano trasę do użytku. W 2011 roku otwarty został węzeł z trasą Powązki-Konotopa, a po nadaniu jej nazwy "al. Obrońców Grodna" ulica utraciła na jej rzecz 700-metrowy odcinek. Wzdłuż całej alei wybudowano także ścieżkę rowerową. Została uznana za najbardziej ruchliwą ulicę Warszawy w 2015 roku, którą przejechało około 39 milionów pasażerów[1].

Aleja rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania z Alejami Jerozolimskimi i ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku (jako rondo Zesłańców Syberyjskich), po czym kieruje się na północ przecinając kolejno ulice Parafialną, Kasprzaka (jako rondo Tybetu), Wolską (jako rondo Z. Lubomirskiego), Wieluńską, Górczewską (jako rondo Z. Szczepańskiego "Ziutka"), Czorsztyńską, Obozową i kończy się na węźle z al. Obrońców Grodna.

Prymasa Tysiąclecia tunel.jpg

Tunel przy Dworcu Zachodnim

A140-197.jpg

Autobus linii 197 w al. Prymasa Tysiąclecia

Istotne obiekty znajdujące się wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia to:

W pobliżu narożnika al. Prymasa Tysiąclecia z Górczewską znajduje się miejsce pamięci – tutaj podczas powstania warszawskiego stracono kilkanaście tysięcy osób. W pobliżu tego samego skrzyżowania ma w przyszłości powstać stacja metra C-7 Moczydło. Ponadto u zbiegu alei z Obozową znajduje się kapliczka.

GaleriaEdytuj

Przypisy Edytuj

  1. Wiemy, na których ulicach w Warszawie jest największy ruch. Onet, 2 lutego 2016, dostęp: 4 lutego 2016

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię