Fandom

Warszawikia

Aleja Krakowska

5337 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy alei. Zobacz też: Osiedla Aleja Krakowska i Osiedle Szosa Krakowska.
Aleja Krakowska
Okęcie, Raków, Załuski
Włochy
Aleja Krakowska w Warszawie 2016a.jpg
al. Krakowska (rejon ul. Cyprysowej)
Okres powstania: XIX wiek
Długość: 4 500 m
Zakres numerów: 2-291
Komunikacja miejska: 9, 124, 141, 154, 306, 317, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728, 733, N38, N88, Z-9, Z77

Aleja Krakowska (dawniej także Szosa Krakowska) – ulica położona w dzielnicy Włochy, która biegnie od ul. Na Skraju (granica Warszawy) do wiaduktu nad linią kolejową nr 8.

Aleja Krakowska jest najważniejszą drogą wylotową z Warszawy w kierunku południowym, stanowi część drogi krajowej nr 7 i nr 8. Nazwa alei nawiązuje do Krakowa, który jest jednym z dwóch głównych kierunków tej drogi.

Aleja Krakowska Sz.JPG

Aleja Krakowska (rejon ul. Szyszkowej)

Szosa Krakowska powstała w XIX wieku, a dla jej ochrony w latach 80. XIX wieku powstał fort VI Okęcie. Był to typowy obszar rolniczy, w rejonie współczesnej ul. 1 Sierpnia znajdował się zakład ogrodniczy Hoserów, w okolicy (nie bezpośrednio przy szosie) znajdowały się osady Raków, Opacz i Załuski. Nazwa "aleja Krakowska" zaczęła się upowszechniać w latach 20. XX wieku i początkowo dotyczyła także odcinka w granicach Warszawy, aż do pl. Narutowicza, dopiero w 1926 roku wydzielono ulicę Grójecką. W okresie międzywojennym powstały zakłady lotnicze Skoda (potem PZL-Okęcie), a obok rozwinęła się wieś Okęcie, do której w 1923 roku doprowadzono tory tramwajowe, którymi kursował tramwaj linii A. Zabudowania alei generalnie dobrze przetrwały II wojnę światową, nie licząc zakładów lotniczych oraz ich otoczenia, które były intensywnie bombardowane.

8718-721.jpg

Autobus Solaris Urbino 15 na linii 721 w alei Krakowskiej

Instytut Lotnictwa i EDC Polska Aleja Krakowska.JPG

Kompleks budynków mieszczący centra badawczo-rozwojowe Instytutu Lotnictwa i EDC Polska

W całości w granicach miasta aleja znalazła się w 1951 roku, w 1962 roku została gruntownie wyremontowana. W rejonie alei wybudowano osiedle Okęcie-Pola (Jadwisin) (w rejonie ul. Lechickiej), pozostała część otoczenia alei Krakowskiej zachowała jednorodzinny charakter podmiejski z nielicznymi kamieniczkami lub blokami mieszkalnymi. Dnia 14 marca 1980 roku w rejonie al. Krakowskiej, na terenie fortu Okęcie doszło do katastrofy lotniczej, w której zginęło wszystkich 87 pasażerów. W latach 90. XX wieku wybudowano wiadukt nad al. Krakowską w ciągu ulic Łopuszańskiej i Hynka, a w latach 2010-2013 w rejonie Załusek powstał węzeł z Południową Obwodnicą Warszawy. W 2015 roku arteria była czwartą, najbardziej zatłoczoną ulicą Warszawy (po al. Prymasa Tysiąclecia, Dolinie Służewieckiej i Wisłostradzie)[1].

Szyszkowa (krzyż).JPG

Krzyż przydrożny na rogu ul. Szyszkowej

Ulica rozpoczyna swój bieg na granicy miasta, na skrzyżowaniu z ul. Na Skraju, po czym biegnie na północ i krzyżuje się z następującymi ulicami: Finałowa, Lajkonika, Hipotezy, Emaliowa, Stoicka, Sworzniowa, Matematyczna, Dukielska, Szyszkowa, Wykusz, Archeologów, Mineralna, Malownicza, Janka Muzykanta, Rękodzielnicza, Cyprysowa, Janiszowska, Leonidasa, Lipowczana, Kotwiczna, Jamińska, Boryny, Krakowiaków, 17 Stycznia, Stokrotki, Tapicerska, Geologiczna, Łopuszańska, Hynka (jako rondo J. Wojnara), Podborska, Bakalarska, Lechicka, al. Dwudziestolatków, 1 Sierpnia oraz Instalatorów, by na wiadukcie nad linią kolei radomskiej przejść w ul. Grójecką. Na odcinku od ul. Instalatorów do ul. Łopuszańskiej biegnie ścieżka rowerowa.

Park Marka Kotanskiego.jpg

Park Marka Kotańskiego, w tle bloki osiedla Okęcie-Pola WSM

Wzdłuż al. Krakowskie znajdują się następujące obiekty:

Wzdłuż ulicy zachowało się także kilka przedwojennych domów oraz kamienic, które znajdują się współcześnie pod numerami: nr 11, nr 17, nr 20, nr 22, nr 25, nr 26, nr 47, nr 48/52, nr 109, nr 113, nr 123, nr 125, nr 139, nr 143, nr 145, nr 177, nr 217, nr 220, nr 222, nr 223, nr 226, nr 239/241, nr 255 i nr 262. Ponadto na rogu ul. Szyszkowej i ul. Podborskiej znajdują się krzyże przydrożne, a na rogu ul. Lipowczana tablica upamiętniająca 7. PP "Garłuch".

Przypisy Edytuj

  1. Wiemy, na których ulicach w Warszawie jest największy ruch. Onet, 2 lutego 2016, dostęp: 4 lutego 2016

GaleriaEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię