Fandom

Warszawikia

Aleja Komisji Edukacji Narodowej

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
aleja Komisji Edukacji Narodowej
Ursynów Pn., Ursynów Centrum, Natolin, Kabaty
Ursynów
Aleja KEN na wysokości Urzędu Dzielnicy Ursynów.JPG
Aleja KEN na wysokości Urzędu Dzielnicy Ursynów
Okres powstania: 1976-2011
Długość: 5510 m
Zakres numerów: 11-105
Komunikacja miejska: 136, 166, 179, 192, 193, 209, 401, 504, 737, N01, N03, N34, N37

Aleja Komisji Edukacji Narodowej (skrótowo aleja KEN, w projekcie Nowo-Bukowińska[1]) jest najważniejszą ulicą oraz jedną z głównych osi dzielnicy Ursynowa oraz osiedla mieszkalnego Ursynów-Natolin. Jest długa na 5,5 kilometra i ciągnie się od Lasu Kabackiego (okolice Stacji techniczno-postojowej Kabaty) do administracyjnej granicy z Mokotowem.

Patronem alei jest Komisja Edukacji Narodowej, powołana w 1773 roku przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego centralny instytucja zajmująca się nauczaniem, swoiste "ministerstwo edukacji", jedna z pierwszych tego typu instytucji na świecie.

HistoriaEdytuj

POL Warsaw Kabaty (1).JPG

Widok na jednopasmową aleję KEN na wysokości północnego wyjścia ze stacji metra Kabaty (2004)

Aleja KEN na wysokości skrzyżowania z Indiri Gandhi w kierunku północnym.JPG

Widok ze skrzyżowania z ul. Indiry Gandhi w kierunku północnym

Aleja KEN przy Jeżewskiego.jpg

Aleja KEN na wysokości ul. Jeżewskiego i alei Kasztanowej

Aleja KEN na wysokości ulicy Świątkowskiego.JPG

Aleja KEN na wysokości północnych wyjść ze stacji metra Natolin i dawnej ulicy Świątkowskiego

Powstanie alei zostało przedstawione na planach z lat siedemdziesiątych, miała być wielopasmową drogą szybkiego ruchu, z ośmioma pasami, odgrodzona od osiedli parkingami, drzewami, pasażami i zapleczami sklepów.

Projekt został zmieniony, kiedy aleję zaczęto przestawiać jako planowaną główną oś nowego osiedla mieszkaniowego Ursynów-Natolin projektu Marka Budzyńskiego, który poprawił wcześniejszy projekt m.in. zwężając główną aleję do czterech pasów. Od początku planowano pod nią linię metra jako szybkiego transportu dla mieszkańców Ursynowa, którego budowa ruszyła w 1983 roku przecinając budowane osiedle na pół.

Pierwszy odcinek alei, od Doliny Służewieckiej do ul. Bartóka, powstał w 1976 roku i uruchomiono na nim linię 192-bis. We wrześniu 1996 roku powstał drugi odcinek, od ul. Herbsta do ul. Ciszewskiego nie łączący się z pierwszym, który dobudowano rok później. Odcinek do ul. Płaskowickiej powstał w 1998 roku, a do ul. Wąwozowej w 1999 roku. Podczas przedłużania alei w kierunku „Hitu” wybudowano rondo Krystyny Krahelskiej.

W XXI wieku rozpoczęły się prace nad poszerzeniem alei, ponieważ jednopasmowa ulica zaczęła się korkować. W 2002 roku dobudowano jezdnię na odcinku do ul. Ciszewskiego, a w 2004 roku do rondo Krahelskiej przy ul. Płaskowickiej. W 2008 roku skończono przebudowę przy Belgradzkiej[2], a w dnia 2 lutego 2011 roku do Wąwozowej, nie przewiduje się dalszego poszerzenia ulicy na południe[3].

W latach 2010-2012 prowadzono prace nad przedłużeniem alei do ul. Wałbrzyskiej na Mokotowie, wcześniej kończyła się na północy bezkolizyjnym węzłem z Doliną Służewiecką. Po zakończeniu prac uznano odcinek za przedłużenie KEN-u, więc nadano mu taką samą nazwę jak ursynowskiemu fragmentowi. W 2016 roku[4] nadano mu nazwę al. Harcerzy Rzeczypospolitej.

Kwestia bezpieczeństwa w al. KENEdytuj

W grudniu 2014 w pobliżu skrzyżowania z ul. Artystów miał miejsce wypadek, w którym zginęło 2-letnie dziecko. Po tym wydarzeniu ZDM podjął decyzję o wybudowaniu sygnalizacji świetlnej, oddano ją do użytku 15 grudnia[5]. W czerwcu 2016 zrealizowano projekt, zgłoszony do budżetu partycypacyjnego, „Bezpieczna al. KEN - aktywne znaki drogowe” – cztery aktywne znaki pojawiły się przy skrzyżowaniach z ul. Telekiego oraz ul. Jeżewskiego, na wysięgnikach pojawiły się znaki D-6 „przejście dla pieszych” wyposażone w pulsujące, pomarańczowe światło, urządzenia są zasilane przez panele słoneczne[6].

Zobacz też:

PrzebiegEdytuj

52° 8.817' N 21° 2.992' E

Aleja rozpoczyna swój bieg na południu, w pobliżu Lasu Kabackiego skrzyżowaniem z nienazwaną ulicą zapewniającą do dojazd do stacji techniczno-postojowej pierwszej i drugiej linii metra, po czym kieruje się na północ krzyżując się z takimi ulicami i uliczkami jak Iwanowa-Szajnowicza, Na Przyzbie, Wąwozowa, Telekiego, Baló, Jeżewskiego, Przy Bażantarni, Belgradzka, Meander, Płaskowickiej, Benedykta Polaka, Indiry Gandhi, Hawajska, Ciszewskiego, Bacewiczówny, Herbsta, Jastrzębowskiego, Zamiany, Stokłosy, Dzwonnicza, Uczonych, Artystów, Pasaż Stokłosy, Wokalna, Surowieckiego, Bartóka, Koncertowa oraz Dolinę Służewiecką, by zakończyć się na granicy administracyjnej z Mokotowem przy Potoku Służewieckim.

Współcześnie na całej długości, przy alei dobudowane są nowoczesne domy mieszkalne oraz apartamentowce. Na całej długości biegnie też podziemna linia metra, niemal na całej długości ścieżka rowerowa (od Surowieckiego do stacji techniczno-postojowej Kabaty), a odcinkami kursują autobusy.

Najważniejsze obiektyEdytuj

Jezewskiego, KEN (kamien pamiatkowy,).JPG

Kamień pamiątkowy u zbiegu z ul. Jeżewskiego upamiętniający rycerza Andrzeja Ciołka

Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego (al. KEN).JPG

Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego

809 (Wiolinowa).jpg

Autobus linii 809 w pobliżu ul. Wiolinowej

CiekawostkiEdytuj

  • U zbiegu alei Komisji Edukacji Narodowej z ul. Jeżewskiego stoi ufundowany w 2000 roku jeszcze przez gminę (dziś dzielnicę) Ursynów kamień pamiątkowy, napisy na nim głoszą: W roku 1404 Andrzej Ciołek, herbu Ciołek, rycerz, podkomorzy i starosta sandomierski, właściciel dóbr Kabaty odbył pielgrzymkę do Santiago de Compostela w dalekiej Hiszpanii torując drogę wzajemnemu poznawaniu i przenikaniu kultur Europy. Obok umieszczony jest ten sam napis w języku hiszpańskim.

GaleriaEdytuj

Przypisy Edytuj

  1. Wizja jeszcze nie ostateczna, ursynow.org.pl za Expressem Wieczornym, 17 stycznia 1973
  2. Maciej Mazur, Czasoprzewodnik. 33 lata na Ursynowie, wyd. Myśliński, Warszawa 2010.
  3. SISKOM – Al. Komisji Edukacji Narodowej. dostęp: 5 stycznia 2016
  4. Uchwała nr XXXIII/852/2016
  5. Nowe światła w miejscu tragedii, TVN24, 15.12.2016
  6. Bezpieczniej na przejściach w al. KEN, zdm.waw.pl, 8.06.2016

W sieci Wikii

Losuj Wikię