FANDOM

Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy alei. Zobacz też: Ulica Jana Pawła II i Zespół przystankowy Aleja Jana Pawła II.
Aleja Jana Pawła II

Śródmieście, Wola, Żoliborz
Aleja Jana Pawła II 3.JPG
al. Jana Pawła II (rejon ul. Elektoralnej)
Okres powstania: lata 1952–1959
Długość: 4 200 m
Zakres numerów: 9-82

Aleja Jana Pawła II (dawniej Juliana Marchlewskiego) – aleja biegnąca od Alej Jerozolimskich do placu Grunwaldzkiego przez Śródmieście, Wolę oraz Żoliborz, o łącznej długości 4,2 kilometra.

HistoriaEdytuj

Studium trasy ns.jpg

Przedwojenne plany wytyczenia nowej trasy N-S

Jana Pawła II kwiecen2005(2).JPG

Znicze w alei Jana Pawła II po śmierci papieża

Aleja Jana Pawła II (kamień pamiątkowy).JPG

Kamień pamiątkowy z datą śmierci Jana Pawła II

Tablica MSI Aleja JP.JPG

Tablica MSI

Idea wybudowania nowej alei łączącej północ z południem Warszawy pojawiła się w okresie międzywojennym, kiedy to brakowało szybkiego połączenia między rozbudowującymi się nowymi dzielnicami: Mokotowem i Żoliborzem a Śródmieściem. Zaplanowano wówczas tak zwaną "Trasę N-S", która miała przebić się przez śródmiejską zabudowę praktycznie dokładnie na linii dzisiejszej alei Jana Pawła II. Trasa N-S miała biec od alei Wilanowskiej do ul. Kasprowicza i pokrywać się z dzisiejszą aleją Niepodległości, ulicą Chałubińskiego oraz aleją Jana Pawła II. Następnie, według pierwszych planów, miała łączyć się ze Stołeczną[1], jednak potem skorygowano je, a ulica zamiast skręcać w stronę Stołecznej pobiegłaby na wprost do Marymonckiej. Realizację podjęto jedynie w al. Niepodległości, gdzie na pustych terenach najłatwiej było budować, w Śródmieściu natomiast na drodze stały kamienice, których wykup pod budowę wiązał się z dużymi kosztami.

Ogromne zniszczenia, jakich doświadczyła Warszawa w czasie II wojny światowej paradoksalnie otworzyły ogromną szansę zrealizowania przedwojennego projektu Trasy N-S. Znikome koszty wyburzania połączone z pełną nacjonalizacją gruntów w stolicy umożliwiły szybkie zrealizowanie nowej arterii. Budowę rozpoczęto na początku lat 50. XX wieku, a pierwszym gotowym odcinkiem wyruszył 21 stycznia 1952 roku trolejbus linii 56. Otwarto wtedy odcinek od Alej Jerozolimskich do Siennej, a już we wrześniu do Twardej[2]. 1 stycznia 1956 roku uruchomiono trasę tramwajową wzdłuż nowej ulicy, pojechały nią wówczas tramwaje linii 16, 24, 27, 29 i 30, a wkrótce także autobusy[3]. W przebieg ulicy włączono wówczas przedwojenne ulice Solną oraz Lubeckiego, a z dawnej zabudowy pozostały jedynie dwie kamienice przy Solnej. Arteria, kończąca się wtedy na Stawkach, otrzymała imię Juliana Marchlewskiego, polskiego działacza komunistycznego, który podczas wojny polsko-bolszewickiej w 1920 roku był członkiem Tymczasowego Komitetu Rewolucyjnego Polski, który miał objąć władzę w kraju po zwycięstwie wojsk radzieckich.

Otoczenie ulic zostało zabudowane socrealistycznymi blokami osiedli Mirów oraz Muranów (w środkowej i północnej części), w 1959 roku ulicę przedłużono na północ do Stołecznej likwidując ulicę Parysowską oraz plac Parysowski, a w latach 60. XX wieku przebudowano skrzyżowanie z ul. Prostą i Twardą, tworząc rondo ONZ. W latach 70. XX wieku otoczenie ulicy dopełniło Osiedle Za Żelazną Bramą, pozostawiając jednak sporą, niezabudowaną przestrzeń wzdłuż zachodniej pierzei ulicy. Współczesnego patrona, Ojca Świętego Jana Pawła II, ulica uzyskała w 1989 roku stając się jednocześnie aleją zamiast ulicy. Był to też jeden z nielicznych przypadków nadania ulicy za patrona osoby wciąż żyjącej. Innym proponowanym patronem był Janusz Korczak[4].

W latach 90. XX wieku rozpoczęła się zabudowa wolnej przestrzeni wzdłuż zachodniej pierzei ulicy, na południe od ul. Elektoralnej. Jako pierwszy powstał biurowiec Atrium International Business Centre (nr 23), potem stopniowo zabudowywano kolejne puste działki. Zabudowa pierzei powinna zakończyć się w 2013 roku wraz z ukończeniem budowy biurowca Atrium One w rejonie ronda ONZ. Po śmierci papieża 2 kwietnia 2005 roku wzdłuż alei oraz pod tablicami z nazwą zapalane były znicze.

PrzebiegEdytuj

Aleja Jana Pawła II.JPG

Aleja Jana Pawła II, widok ku południu

Aleja Jana Pawla II.jpg

Aleja Jana Pawła II, widok w kierunku Muranowa

Aleja Jana Pawła II rozpoczyna swój bieg w pobliżu Dworca Centralnego, u zbiegu z Alejami Jerozolimskimi oraz ulicą Tytusa Chałubińskiego. Następnie biegnie ku północy przecinając kolejno następujące ulice:
2x2B-2T.gif Aleje Jerozolimskie / ul. T. Chałubińskiego (rondo)
2x1LN-T.gif ul. Chmielna
2x1BN-T.gif ul. Złota
2x1BN-T.gif ul. Sienna
2x1BN-T.gif ul. Śliska
ONZ J.gif ul. Świętokrzyska / ul. Prosta (rondo ONZ)
2x1PN-T.gif ul. Twarda
2x1B-T.gif ul. Grzybowska
2x1LN-T.gif ul. Krochmalna
2xAP-T.gif al. Drzewieckiego
2x1PN-T.gif pl. Mirowski
2x1B-T.gif ul. Elektoralna
2x1L-T.gif ul. Ogrodowa
2x2B-2T.gif al. "Solidarności"
2x1BN-T.gif ul. Nowolipie
2x1B-T.gif ul. Nowolipki
2x1BN-T.gif ul. Dzielna
2xAB-T.gif ul. Pawia
2x1B-T.gif ul. Anielewicza
2x1BN-T.gif ul. Miła
2xAB-T.gif ul. Niska
2x1B-TP.gif ul. Stawki
2x1BN-T.gif ul. Dzika
2x2BR-2T.gif ul. Z. Słomińskiego / ul. Okopowa (rondo)
2x1BN-T.gif ul. Parysowska / ul. Błońska
2x1W-T.gif ul. Burakowska
2xKW-T.gif linia kolejowa nr 20
2x1W-T.gif ul. L. Rydygiera
GRU J.gif al. Wojska Polskiego / ul. J. Popiełuszki / ul. W. Broniewskiego / ul. K. Matysiakówny
(plac Grunwaldzki)

Wzdłuż sporego odcinka alei przebiega ścieżka rowerowa, która docelowo ma biec wzdłuż całej długości ulicy – w budowie jest odcinek al. SolidarnościProsta.

ObiektyEdytuj

Aleja Jana Pawła II (nr 17).JPG

Atrium One (2014)
porównaj: 04.201302.201312.2012

Aleja Jana Pawła II, Złota (kamień).JPG

Kamień pamiątkowy na rogu Złotej

Wzdłuż alei Jana Pawła II znajdują się następujące obiekty:

Przy ulicy umieszczonych jest także wiele kamieni oraz tablic pamiątkowych:

GaleriaEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Plan Warszawy z 1935 roku, trasbus.com
  2. Kalendarium zmian w komunikacji miejskiej – rok 1952, trasbus.com
  4. Projektowane zmiany nazw ulic, trasbus.com

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię