Fandom

Warszawikia

Aleja Armii Ludowej

5430 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Aleja Armii Ludowej
Ujazdów, Sielce
Śródmieście
Trasa Lazienkowska 2.jpg
al. Armii Ludowej przy pl. Na Rozdrożu
Okres powstania: 1968-1974
Długość: 4 200 m
Zakres numerów: 2-30

Aleja Armii Ludowej – ulica przebiegająca przez osiedla Ujazdów i Sielce w dzielnicy Śródmieście. Jest zachodnim fragmentem trasy Łazienkowskiej.

PrzebiegEdytuj

Ulica rozpoczyna się dwupoziomowym skrzyżowaniem al. Niepodległości z ul. Wawelską na zachodzie. Następnie wchodzi w wykop przed rondem Jazdym Polskiej, przechodzi pod Waryńskiego (w pobliżu stacji metra Politechnika), Marszałkowską i placem Na Rozdrożu. Potem, mija bez powiązania górą rondo Sedlaczka (Rozbrat, Myśliwiecka i Łazienkowska) i kończy się jako przedłużenie mostu Łazienkowskiego ze zjazdem do ul. Solec.

HistoriaEdytuj

Otwarcie Trasy Łazienkowskiej02:19

Otwarcie Trasy Łazienkowskiej

Kadr z filmu Czterdziestolatek

Aleja Armii Ludowej (1973-1974).jpg

Budowa alei Armii Ludowej, widok od strony mostu Łazienkowskiego (1973-1974)

Odcinek między ul. Polną, a ul. Solec jest fragmentem al. Piłsudskiego wytyczonej w latach 30. XX wieku. Na mapach z 1945 roku znajduje się tylko krótki odcinek od Polnej do Marszałkowskiej, w pozostałych miejscach dzisiejszego przebiegu znajdują się budynki mieszkalne i pola[1].

W latach 50. XX wieku, podczas realizowania planów Marszałkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej, wytyczono odcinek od ul. Wawelskiej do pl. Na Rozdrożu i wybudowano wzdłuż niej budynki. W 1966 przedstawiono wariant z linią tramwajowa przy alei, jednak ostatecznie odstąpiono od jego realizacji. Budowa została rozpoczęta w 1968 i szybko przerwana ze względów finansowych. Kontynuowano ją w 1970 roku, a ulica została uroczyście otwarta 22 lipca 1974 roku na trzydziestolecie PRL-u.

Kadry z otwarcia wykorzystano podczas kręcenia serialu Czterdziestolatek – pośpiech w inwestycji i użycie słabej jakości materiałów sprawiło, że po niespełna dwóch latach na asfalcie pojawiły się nierówności oraz rdza na barierkach ochronnych[2].

Nazwa ulicyEdytuj

Aleja Armii Ludowej (1975-1985).jpg

Aleja Armii Ludowej, rejon placu Na Rozdrożu (1975-1985)

Trasa Lazienkowska.jpg

Aleja przy Torwarze

GUS.jpg

Aleja w wiadukcie pod al. Niepodległości

Obecna nazwa została nadana w 1949 roku, upamiętnia Armię Ludową, konspiracyjną organizację zbrojną Polskiej Partii Robotniczej z czasów okupacji niemieckiej.

Kontrowersje wokół nazwyEdytuj

Aleja znajduje się w gronie ulic przeznaczonych do dekomunizacji. W 1997 apelowano by nadać jej, na odcinku od ul. Wawelskiej do pl. Na Rozdrożu, nazwę ul. Stanisława Maczka (nazwa odrzucona w głosowaniu przez Radę Warszawy)[3]. Rok później, już na całym odcinku, chciano ją nazwać al. gen. Antoniego Chruściela "Montera" (ostatecznie nadaną taką nazwę ulicy w Rembertowie)[3].

W 2007 roku radni Prawa i Sprawiedliwości zaapelowali, by aleja nosiła imię Ronalda Reagana (por. ul. Reagana). Argumentowali to tym, że „między innymi dzięki Reaganowi Polska odzyskała niepodległość. Miał świadomość, jakim zagrożeniem dla świata jest komunizm”[4].

W maju 2010 roku spółka Amrop MMA zaproponowała, by ulicę nazwać al. Lecha Kaczyńskiego. Propozycja został odrzucona przez Zespół Nazewnictwa Miejskiego ze względu na brak upłynięcia pięcioletniego okresu od śmierci Lecha Kaczyńskiego[3]. Trzy lata później europoseł Paweł Kowal zaproponował, by zmienić jej nazwę na al. Ryszarda Kuklińskiego[5]. Ostatecznie nazwę tę otrzymywała aleja na Białołęce.

W kwietniu 2013 roku odbyła się konferencja w ramach akcji Goń z pomnika bolszewika organizowana przez stowarzyszenie Koliber pod hasłem "Czy Armia Ludowa zasługuje na aleję swojego imienia?". Zaapelowali o zmianę nazwy na al. Narodowych Sił Zbrojnych[6]. Zwolennikami pozostawienia obecnej nazwy są radni partii lewicowych, w tym Sojuszu Lewicy Demokratycznej.

OtoczenieEdytuj

52° 13.161' N 21° 1.508' E

Marszałkowska (przystanek).jpg

Aleja przy Marszałkowskiej

Przy alei znajdują się przystanki autobusowe należące do zespołów GUS, Metro Politechnika, Marszałkowska, Plac Na Rozdrożu, Rozbrat i Torwar.

Przypisy Edytuj

  1. Mapy Warszawy udostępnione przez urząd miasta z 1945 roku
  2. Trasa Łazienkowska na stronie SISKOM, dostęp: 22 sierpnia 2015
  3. 3,0 3,1 3,2 Projektowane zmiany nazw ulic, trabus.com, dostęp: 26 września 2015
  4. Reagan wygra z Armią Ludową, reagan.org.pl, 28 lipca 2007
  5. Kowal: Nazwijmy al. Armii Ludowej imieniem Kuklińskiego, wyborcza.pl, 9 luty 2015
  6. „Nie aleja Armii Ludowej, ale aleja NSZ!” pch24.pl, 27 marca 2013

W sieci Wikii

Losuj Wikię