FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy alei Armii Krajowej. Zobacz też: Trasa Armii Krajowej oraz Ulica Armii Krajowej.
aleja Armii Krajowej
Marymont-Kaskada, Marymont-Potok, Marymont-Ruda, Piaski, Sady Żoliborskie, Słodowiec
Bielany, Żoliborz
Aleja Armii Krajowej (przebudowa 5)
al. Armii Krajowej – rejon ul. Kolektorskiej (09.2014)
porównaj: 06.201420132008
Okres powstania: 1990-2001
Długość: 3 500 m
Zakres numerów: 10

52° 16.498' N 20° 58.200' E

Aleja Armii Krajowej – aleja położona na granicy Bielan i Żoliborza biegnąca od Wybrzeża Gdyńskiego do ulicy Powązkowskiej. Aleja jest fragmentem Trasy Armii Krajowej i Ekspresowej Obwodnicy Warszawy. Od samego początku patronem alei jest Armia Krajowa – siła zbrojna polskiego podziemia podczas II wojny światowej.

Budowa alei rozpoczęła się w latach 80. XX wieku, jednak pierwszy odcinek między Wisłostradą a ulicą Słowackiego otwarto dopiero w 1990 roku. Nowa trasa przecięła m.in. Park Kępa Potocka oraz Park Kaskada. Kolejne odcinki w kierunku Woli oddawano do użytku etapami: w 1995 roku powstał odcinek do ulicy Broniewskiego, a w 2001 roku do ulicy Powązkowskiej i dalej jako aleja Prymasa Tysiąclecia na Wolę. Aleję wybudowano jako dwujezdniową, sześciopasmową drogę ze skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Dnia 1 maja 2010 roku otwarto wytyczony uprzednio buspas w kierunku Targówka na odcinku od ulicy Słowackiego do mostu Grota-Roweckiego[1].

Na 2013 rok zapowiedziano przebudowę trasy do klasy drogi ekspresowej (S8), będące kontynuacją prac na ul. Toruńskiej z lat 2009-2013. Pierwsze prace przygotowawcze rozpoczęły się bez zapowiedzi 15 października 2013 roku, doprowadzając do ogromnych korków oraz paraliżu ze względu na brak tablic informacyjnych – prace wstrzymał ratusz, a inwestor przeprosił za galimatias[2]. Dalszy ciąg prac rozpoczęto więc 19 października od zamknięcia kilku estakad, zaś 8 listopada zamknięta zostanie pierwsza połówka trasy[3], na czas prac planowano też zakaz przejazdu dla tirów, którego jednak nie wprowadzono[4]. W ramach prac rozebrane i odbudowane zostaną wiadukty nad Wybrzeżem Gdyńskim, Gwiaździstą i Gdańską, pozostałe zostaną gruntownie wyremontowane, trasa w rejonie Marymontu zostanie także osłonięta podobnymi do tych na ul. Toruńskiej ekranami dźwiękochłonnymi[5]. Będzie musiało też powstać nowe odwodnienie, który było niewydolne i podczas dużych opadów doprowadziło do zalewania trasy, jak było to na przykład 9 czerwca 2013 roku. Urzędnicy będą starać się też o zachowanie rosnącego wzdłuż trasy (na wysokości ul. Mickiewicza) szpaleru z 23 kasztanowców[6]. W maju 2014 roku rozpoczęła się też budowa 600-metrowych półtuneli akustycznych na odcinku MickiewiczaGwiaździsta[7]. Całość prac ma zakończyć się w październiku 2015 roku.

Aleja Armii Krajowej

Aleja Armii Krajowej na wysokości os. Ruda, po prawej buspas

Aleja rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania wielopoziomowego z mostem gen. Stefana Roweckiego „Grota” oraz Wybrzeżem Gdyńskim, po czym kieruje się na zachód przechodząc wiaduktem nad Gwiaździstą, tunelem pod Mickiewicza, wiaduktem nad Hłaski, potem krzyżuje się z ulicami Słowackiego, Żelazowską, Gąbińską i Broniewskiego, by zakończyć się wielopoziomowym skrzyżowaniem z al. Obrońców Grodna, ul. Powązkowską oraz ul. gen. Maczka jako rondo Ofiar Zbrodni Katyńskiej. Wzdłuż alei Armii Krajowej biegnie także dwukilometrowa ścieżka rowerowa.

Jedynym obiektem przypisanym adresowo do alei jest stacja benzynowa przy alei Armii Krajowej 10.

GaleriaEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Jest nowy buspas. Autobusy pojadą szybciej. A auta?, gazeta.pl, 30.04.2010
  2. Jak w czeskim filmie... Fatalny początek remontu Trasy AK, gazeta.pl, 16.10.2013
  3. Wielki remont Trasy AK i mostu Grota. Sporo zmian, gazeta.pl, 17.10.2013
  4. Jak przypilnują zakazów dla tirów? "Poradzimy sobie", gazeta.pl, 23.10.2013
  5. Trasa AK do rozbiórki. Będzie ogromna przebudowa, gazeta.pl, 11.01.2012
  6. Razem ocalmy szpaler kasztanowców przy Trasie AK, gazeta.pl, 12.06.2013
  7. Czesi montują półtunel nad Trasą AK. Cisza za 90 mln złotych, gazeta.pl, 15.05.2014

W sieci Wikii

Losuj Wikię