FANDOM

PL Warsaw Collegium Nobillium

Budynek Akademii Teatralnej

Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza – państwowa wyższa szkoła teatralna i filmowa. Uczelnia ma swoja siedzibę w gmachu Collegium Nobilium przy ul. Miodowej 24. Rektorem uczelni jest prof. Andrzej Strzelecki.

HistoriaEdytuj

Pierwowzorem współczesnej Akademii Teatralnej był powstały w 1932 roku PIST, czyli Państwowy Instytut Sztuki Teatralnej. Twórcą oraz pierwszym dziekanem Wydziału Sztuki Aktorskiej był Aleksander Zelwerowicz. Jednocześnie powstał także drugi na świecie Wydział Sztuki Reżyserskiej, któremu przewodził Leon Schiller. Tajne nauczanie było prowadzone także w czasie II wojny światowej.

Szkoła, pod znaną współcześnie nazwą, została odtworzona w Łodzi, gdzie jej siedziba powstała w 1946 roku, lecz w 1949 roku uczelnia została przeniesiona do Warszawy. W czasach stalinizmu ze stanowiska rektora zwolniony został Leon Schiller, a jego następca Jan Kreczman miał za zadanie prowadzić uczelnię w trudnych czasach. W 1955 roku siedziba uczelni przeniosła się do osiemnastowiecznego Collegium Nobilium przy ulicy Miodowej.

W 1955 roku Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej i Filmowej (tak akademia nazywała się do 1996 roku) nadano imię Aleksandra Zelwerowicza, a siedem lat później szkoła zyskała status uczelni akademickiej, dzięki czemu jej absolwenci zostawali magistrami sztuki. W 1970 roku rektorem został Tadeusz Łomnicki, który postanowił przystosować program edukacji do nowych wymagań, jakie aktorowi zaczęły stawiać film, radio i telewizja. W 1975 roku powstał Wydział Wiedzy o Teatrze, a w 1990 roku Wydział Sztuki Lalkarskiej.

Obecnie szkoła jest bardzo znaną i pozostającą na wysokim poziomie placówką oświatowo-kulturalną.

RektorzyEdytuj

WydziałyEdytuj

AbsolwenciEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię