FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy linii tramwajowej 8. Zobacz też: 8-kreślone i 8-extra.
_8_ Czas jazdy (min):
min – max
57 – 63
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 101515 minut
Linia8 (2)

Schemat historycznych tras linii 8 (powiększ)

8nieistniejąca linia tramwajowa zwykła, która kursowała z Osiedla Górczewska na Wiatraczną, niektóre kursy odbywały się na trasach skróconych Cmentarz WolskiWiatraczna. Linię obsługiwały zajezdnie Praga i Wola.

HistoriaEdytuj

Wolska (tramwaj 8)

Ósemka na ul. Wolskiej

Warszawafoto12

Ósemka na przystanku Most Poniatowskiego

3011-8

Ósemka na ul. Grochowskiej

Skierniewicka 8

Ósemka na ul. Wolskiej

Linia numer "8" została uruchomiona 24 sierpnia 1908 roku jako trzynasta linia tramwaju elektrycznego, kursowała na trasie z Dworca Gdańskiego przez pl. Muranowski, Dziką, Karmelicką, Solną, pl. Mirowski, pl. Żelaznej Bramy, pl. Grzybowski, Bagno, Marszałkowską i Aleje Jerozolimskie na Plac Zawiszy. Wkrótce jednak, po uruchomieniu linii 19, zrezygnowano z przejazdu Karmelicką i Solną na rzecz trasy wzdłuż Nalewek i Bielańskiej do pl. Żelaznej Bramy i dalej trasą podstawową. W 1910 roku przywrócono pierwotną trasę, w 1915 roku ponownie zmienioną, ze skróceniem północnego odcinka do Placu Muranowskiego. W 1917 roku ponownie linię wydłużono do Dworca Gdańskiego, a w 1919 roku skierowano linię na Powązki, ku pętli IV Brama, jednocześnie upraszczając odcinek w Śródmieściu przez ul. Graniczną i ul. Królewską.

Dnia 4 listopada 1928 przedłużono trasę linii od pl. Zawiszy wzdłuż ul. Grójeckiej do pętli Opaczewska, a rok później skierowano linię na Złotą i Srebrną zamiast na Aleje Jerozolimskie. W 1930 roku linię wydłużono dalej na Powązki, do pętli Powązki (Elbląska). Tak kursującą linię skasowano w 1935 roku w wyniku przejęcia jej trasy przez linie 2 i 6, jednak w 1937 roku przywrócono ją na nieznacznie zmodyfikowanej trasie z Powązek-Elbląskiej przez Dziką, Karmelicką, Solną, pl. Mirowski, pl. Żelaznej Bramy, Królewską, Marszałkowską i Śniadeckich na Nowowiejską. Od 20 lutego 1938 roku linia "8" kursowała nową, wydłużoną trasą do Placu Narutowicza, a od 30 października 1938 roku wzdłuż nowo wybudowanego torowiska na Powązkowskiej do Cmentarza Wojskowego. W takim stanie przetrwała do 8 września 1939 roku, kiedy to w związku z działaniami wojennymi zawieszono kursowanie tramwajów.

Pod niemiecką okupacją linię "8" przywrócono 25 lutego 1940 roku, po przywróceniu ruchu na ul. Okopowej – linię skierowano wówczas na trasę z Powązkowskiej przez Okopową, Towarową i Aleje Jerozolimskie na Plac Starynkiewicza. Z czasem wydłużono ją wzdłuż ul. Powązkowskiej do Powązek Wojskowych na zachodzie i do Placu Trzech Krzyży na wschodzie. Później linia "8" została jeszcze skrócona do Powązek-IV Brama i w takim stanie dotrwała do dnia wybuchu powstania warszawskiego.

Po wojnie linię "8" uruchomiono ponownie 15 września 1945 roku wraz z linią 7 jako pierwszą w lewobrzeżnej Warszawie linię tramwajową, zaczęła kursować na trasie z Opaczewskiej przez pl. Zawiszy na Plac Starynkiewicza. W związku z uruchomieniem dodatkowych linii i małym zapotrzebowaniem linię tymczasowo zlikwidowano w październiku, a w grudniu ponownie uruchomiono na trasie z Zajezdni Rakowiec przez Grójecką i Filtrową na Plac Zbawiciela, którą jednak potem skrócono na Plac Narutowicza, a 1 listopada 1946 roku ponownie zlikwidowano.

Tego samego dnia uruchomiono ją na nowej trasie z Powązek-IV Brama nowym torowiskiem przez Okopową i Leszno do Młynarskiej, wraz z odbudową kolejnych linii wydłużano ją systematycznie – w 1947 roku dotarła na Staszica, w 1948 roku wzdłuż Alej Jerozolimskich na Plac Trzech Krzyży oraz z drugiej strony na Cmentarz Wojskowy, a w 1950 roku od pl. Zawiszy najpierw przez pl. Narutowicza na Plac Zbawiciela, a potem ostatecznie na Plac Starynkiewicza. W 1954 roku mocno zreorganizowano przebieg trasy, która po połączeniu z linią 23 i przejęciu części trasy linii 22 zaczęła kursować na trasie z Powązek-IV Bramy przez Okopową, Towarową, Aleje Jerozolimskie i al. Zieleniecką na Wiatraczną. Trasa nie przeszła większych zmian do 1964 roku, kiedy została całkowicie wycofana z Powązek i skierowana wzdłuż ul. Prostej i ul. Wolskiej do Cmentarz Wolskiego. W 1968 roku wycofano ją z Woli i skierowano wzdłuż ul. Grójeckiej na Banacha. Tak kursowała aż do 8 lipca 1985 roku, kiedy to linia została skasowana.

"Ósemka" ponownie wróciła na ulice 10 lutego 1997 roku, kiedy to w zgodzie z postulatami mieszkańców Grochowa wydłużono i przekształcono trasę linii 42 (Osiedle GórczewskaAleja Zieleniecka), wobec czego linia "8" kursowała teraz z Osiedla Górczewska przez Powstańców Śląskich, Wolską, Towarową, Aleje Jerozolimskie, al. Zieleniecką i Grochowską na Wiatraczną. Jeszcze w tym samym roku skorygowano jej bieg i skierowano na Skierniewicką i Kasprzaka. Od tego czasu linia stale kursowała na tej trasie i przechodziła jedynie niewielkie modyfikacje związane z planowanymi remontami torowisk. Dopiero w związku z budową centralnego odcinka II linii metra skierowano ją ponownie na trasę na wprost Wolską i Towarową i tę trasę ustalono jako stałą.

Przewidywano, że linia "8" zostanie zlikwidowana po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra, a jej trasy częściowo przejmą linie 11 i 22, jednak w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem na brygady dla linii 77, które kursuje wspomagając komunikację po pożarze Mostu Łazienkowskiego, linia "8" została zlikwidowana wcześniej, 19 lutego 2015 roku.

Ostatnia trasaEdytuj

z dnia 18 lutego 2015

UliceEdytuj

Osiedle GórczewskaGórczewskaPowstańców ŚląskichPołczyńskaWolskaal. SolidarnościOkopowaTowarowaAleje JerozolimskieMost Poniatowskiegoal. Poniatowskiegoal. ZielenieckaZamoyskiegoGrochowskaWiatraczna

PrzystankiEdytuj

8 na ulicy Powstańców Śląskich (by Kubar906)

Ósemka na ul. Powstańców Śląskich

20150118 113907

Ósemka na pętli Osiedle Górczewska

K1 Osiedle Górczewska
S Klemensiewicza
S Bemowo-Ratusz
S Czumy
S1 Plac Kasztelański
S Hala Wola
S Synów Pułku
S Ciepłownia Wola
O Połczyńska-Parking P+R (tylko w dni robocze)
S Fort Wola
S Sowińskiego
S Reduta Wolska
S1 Cmentarz Prawosławny
S Elekcyjna
S Osiedle Wolska
S Sokołowska
S Płocka
S Zajezdnia Wola
S Okopowa
S Muzeum Powstania Warszawskiego
S Rondo Daszyńskiego
S Plac Zawiszy
S Plac Zawiszy
S Plac Starynkiewicza
S Dworzec Centralny
S Centrum
S Krucza
S Muzeum Narodowe
S Most Poniatowskiego
S Rondo Waszyngtona
S Rondo Waszyngtona
S Aleja Zieleniecka
S Lubelska
S Bliska
S Gocławska
S Praga Południe-Ratusz
S Międzyborska
S Kickiego
S Wiatraczna
K2 Wiatraczna

Linki zewnętrzneEdytuj

[[|Linie tramwajowe]]

Kursujące:
• Linie zwykłe: 123479101314151718202223242526273133354471
• Linie turystyczne i okolicznościowe: MTW
• Linie zawieszone: 6112841

Historyczne (po 1945): 1-bis1-extra1-kreślone2-extra2-kreślone3-bis3-kreślone4-bis4-kreślone55-bis6-bis6-kreślone7-bis7-kreślone88-extra8-kreślone9-bis11-kreślone1212-kreślone13-bis13N14-bis15-bis15-kreślone15w161919-kreślone20-bis20-kreślone2121-bis22-extra24-bis24-kreślone25-bis26-bis26-kreślone27-kreślone28-bis293030-kreślone3233-bis33-kreślone3436404243454647485370727374757677787990640651652653654C1C2C3C4C6DM1EEkotramwajFMNOTWZZ-1Z-8Z-9
Historyczne (1908-1945): 1-kreślone2a2-extra2w4a6a6-kreślone7a7e9-kreślone10 (nocna)12a12-kreślone15a15-kreślone16a16b16e16-kreślone17-kreślone19a19s20 (nocna)21e21-kreślone22a22b23-kreślone24a24-kreślone26-kreślone27a30 (nocna)40 (nocna)50 (nocna)60 (nocna)70 (nocna)80 (nocna)90 (nocna)AA-extraBEHKMOPRSTWW-extraWKZ1-Ostbahn2-Ostbahn3-OstbahnTylko dla ŻydówTylko dla Niemców

W sieci Wikii

Losuj Wikię