FANDOM

Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii tramwajowej 8. Zobacz też: 8-kreślone i 8-extra.
_8_ Czas jazdy (min):
min – max
57 – 63
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 101515 minut
Linia8 (2).PNG

Schemat historycznych tras linii 8 (powiększ)

8nieistniejąca linia tramwajowa zwykła, która kursowała z Osiedla Górczewska na Wiatraczną, niektóre kursy odbywały się na trasach skróconych Cmentarz WolskiWiatraczna. Linię obsługiwały zajezdnie Praga i Wola.

HistoriaEdytuj

Wolska (tramwaj 8).JPG

Ósemka na ul. Wolskiej

Warszawafoto12.jpg

Ósemka na przystanku Most Poniatowskiego

3011-8.jpg

Ósemka na ul. Grochowskiej

Skierniewicka 8.jpg

Ósemka na ul. Wolskiej

Linia numer "8" została uruchomiona 24 sierpnia 1908 roku jako trzynasta linia tramwaju elektrycznego, kursowała na trasie z Dworca Gdańskiego przez pl. Muranowski, Dziką, Karmelicką, Solną, pl. Mirowski, pl. Żelaznej Bramy, pl. Grzybowski, Bagno, Marszałkowską i Aleje Jerozolimskie na Plac Zawiszy. Wkrótce jednak, po uruchomieniu linii 19, zrezygnowano z przejazdu Karmelicką i Solną na rzecz trasy wzdłuż Nalewek i Bielańskiej do pl. Żelaznej Bramy i dalej trasą podstawową. W 1910 roku przywrócono pierwotną trasę, w 1915 roku ponownie zmienioną, ze skróceniem północnego odcinka do Placu Muranowskiego. W 1917 roku ponownie linię wydłużono do Dworca Gdańskiego, a w 1919 roku skierowano linię na Powązki, ku pętli IV Brama, jednocześnie upraszczając odcinek w Śródmieściu przez ul. Graniczną i ul. Królewską.

Dnia 4 listopada 1928 przedłużono trasę linii od pl. Zawiszy wzdłuż ul. Grójeckiej do pętli Opaczewska, a rok później skierowano linię na Złotą i Srebrną zamiast na Aleje Jerozolimskie. W 1930 roku linię wydłużono dalej na Powązki, do pętli Powązki (Elbląska). Tak kursującą linię skasowano w 1935 roku w wyniku przejęcia jej trasy przez linie 2 i 6, jednak w 1937 roku przywrócono ją na nieznacznie zmodyfikowanej trasie z Powązek-Elbląskiej przez Dziką, Karmelicką, Solną, pl. Mirowski, pl. Żelaznej Bramy, Królewską, Marszałkowską i Śniadeckich na Nowowiejską. Od 20 lutego 1938 roku linia "8" kursowała nową, wydłużoną trasą do Placu Narutowicza, a od 30 października 1938 roku wzdłuż nowo wybudowanego torowiska na Powązkowskiej do Cmentarza Wojskowego. W takim stanie przetrwała do 8 września 1939 roku, kiedy to w związku z działaniami wojennymi zawieszono kursowanie tramwajów.

Pod niemiecką okupacją linię "8" przywrócono 25 lutego 1940 roku, po przywróceniu ruchu na ul. Okopowej – linię skierowano wówczas na trasę z Powązkowskiej przez Okopową, Towarową i Aleje Jerozolimskie na Plac Starynkiewicza. Z czasem wydłużono ją wzdłuż ul. Powązkowskiej do Powązek Wojskowych na zachodzie i do Placu Trzech Krzyży na wschodzie. Później linia "8" została jeszcze skrócona do Powązek-IV Brama i w takim stanie dotrwała do dnia wybuchu powstania warszawskiego.

Po wojnie linię "8" uruchomiono ponownie 15 września 1945 roku wraz z linią 7 jako pierwszą w lewobrzeżnej Warszawie linię tramwajową, zaczęła kursować na trasie z Opaczewskiej przez pl. Zawiszy na Plac Starynkiewicza. W związku z uruchomieniem dodatkowych linii i małym zapotrzebowaniem linię tymczasowo zlikwidowano w październiku, a w grudniu ponownie uruchomiono na trasie z Zajezdni Rakowiec przez Grójecką i Filtrową na Plac Zbawiciela, którą jednak potem skrócono na Plac Narutowicza, a 1 listopada 1946 roku ponownie zlikwidowano.

Tego samego dnia uruchomiono ją na nowej trasie z Powązek-IV Brama nowym torowiskiem przez Okopową i Leszno do Młynarskiej, wraz z odbudową kolejnych linii wydłużano ją systematycznie – w 1947 roku dotarła na Staszica, w 1948 roku wzdłuż Alej Jerozolimskich na Plac Trzech Krzyży oraz z drugiej strony na Cmentarz Wojskowy, a w 1950 roku od pl. Zawiszy najpierw przez pl. Narutowicza na Plac Zbawiciela, a potem ostatecznie na Plac Starynkiewicza. W 1954 roku mocno zreorganizowano przebieg trasy, która po połączeniu z linią 23 i przejęciu części trasy linii 22 zaczęła kursować na trasie z Powązek-IV Bramy przez Okopową, Towarową, Aleje Jerozolimskie i al. Zieleniecką na Wiatraczną. Trasa nie przeszła większych zmian do 1964 roku, kiedy została całkowicie wycofana z Powązek i skierowana wzdłuż ul. Prostej i ul. Wolskiej do Cmentarz Wolskiego. W 1968 roku wycofano ją z Woli i skierowano wzdłuż ul. Grójeckiej na Banacha. Tak kursowała aż do 8 lipca 1985 roku, kiedy to linia została skasowana.

"Ósemka" ponownie wróciła na ulice 10 lutego 1997 roku, kiedy to w zgodzie z postulatami mieszkańców Grochowa wydłużono i przekształcono trasę linii 42 (Osiedle GórczewskaAleja Zieleniecka), wobec czego linia "8" kursowała teraz z Osiedla Górczewska przez Powstańców Śląskich, Wolską, Towarową, Aleje Jerozolimskie, al. Zieleniecką i Grochowską na Wiatraczną. Jeszcze w tym samym roku skorygowano jej bieg i skierowano na Skierniewicką i Kasprzaka. Od tego czasu linia stale kursowała na tej trasie i przechodziła jedynie niewielkie modyfikacje związane z planowanymi remontami torowisk. Dopiero w związku z budową centralnego odcinka II linii metra skierowano ją ponownie na trasę na wprost Wolską i Towarową i tę trasę ustalono jako stałą.

Przewidywano, że linia "8" zostanie zlikwidowana po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra, a jej trasy częściowo przejmą linie 11 i 22, jednak w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem na brygady dla linii 77, które kursuje wspomagając komunikację po pożarze Mostu Łazienkowskiego, linia "8" została zlikwidowana wcześniej, 19 lutego 2015 roku.

Ostatnia trasaEdytuj

z dnia 18 lutego 2015

UliceEdytuj

Osiedle GórczewskaGórczewskaPowstańców ŚląskichPołczyńskaWolskaal. SolidarnościOkopowaTowarowaAleje JerozolimskieMost Poniatowskiegoal. Poniatowskiegoal. ZielenieckaZamoyskiegoGrochowskaWiatraczna

PrzystankiEdytuj

8 na ulicy Powstańców Śląskich (by Kubar906).jpg

Ósemka na ul. Powstańców Śląskich

20150118 113907.jpg

Ósemka na pętli Osiedle Górczewska

K1.gif Osiedle Górczewska
S.gif Klemensiewicza
S.gif Bemowo-Ratusz
S.gif Czumy
S1.gif Plac Kasztelański
S.gif Hala Wola
S.gif Synów Pułku
S.gif Ciepłownia Wola
O.gif Połczyńska-Parking P+R (tylko w dni robocze)
S.gif Fort Wola
S.gif Sowińskiego
S.gif Reduta Wolska
S1.gif Cmentarz Prawosławny
S.gif Elekcyjna
S.gif Osiedle Wolska
S.gif Sokołowska
S.gif Płocka
S.gif Zajezdnia Wola
S.gif Okopowa
S.gif Muzeum Powstania Warszawskiego
S.gif Rondo Daszyńskiego
S.gif Plac Zawiszy
S.gif Plac Zawiszy
S.gif Plac Starynkiewicza
S.gif Dworzec Centralny
S.gif Centrum
S.gif Krucza
S.gif Muzeum Narodowe
S.gif Most Poniatowskiego
S.gif Rondo Waszyngtona
S.gif Rondo Waszyngtona
S.gif Aleja Zieleniecka
S.gif Lubelska
S.gif Bliska
S.gif Gocławska
S.gif Praga Południe-Ratusz
S.gif Międzyborska
S.gif Kickiego
S.gif Wiatraczna
K2.gif Wiatraczna

Linki zewnętrzneEdytuj

[[|Linie tramwajowe]]

Kursujące:
• Linie zwykłe: 1236791014151718202224262728313335707173
• Linie turystyczne i okolicznościowe: MTW
• Linie zawieszone:4111323254144

Historyczne (po 1945): 1-bis1-extra1-kreślone2-extra2-kreślone3-bis3-kreślone4-bis4-kreślone55-bis6-bis6-kreślone7-bis7-kreślone88-extra8-kreślone9-bis11-kreślone1212-kreślone13-bis13N14-bis15-bis15-kreślone15w161919-kreślone20-bis20-kreślone2121-bis22-extra24-bis24-kreślone25-bis26-bis26-kreślone27-kreślone28-bis293030-kreślone3233-bis33-kreślone343640424345464748537274757677787990640651652653654C1C2C3C4C6DM1EEkotramwajFMNOTWZZ-1Z-8Z-9
Historyczne (1908-1945): 1-kreślone2a2-extra2w4a6a6-kreślone7a7e9-kreślone10 (nocna)12a12-kreślone15a15-kreślone16a16b16e16-kreślone17-kreślone19a19s20 (nocna)21e21-kreślone22a22b23-kreślone24a24-kreślone26-kreślone27a30 (nocna)40 (nocna)50 (nocna)60 (nocna)70 (nocna)80 (nocna)90 (nocna)AA-extraBEHKMOPRSTWW-extraWKZ1-Ostbahn2-Ostbahn3-OstbahnTylko dla ŻydówTylko dla Niemców

W sieci Wikii

Losuj Wikię